NULL Skriv ut sidan - Savolax

Anbytarforum

Titel: Savolax
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2005-05-01, 18:53
Rötter i Anundsjö av Bengt Sjöberg är väl den bok som har den bästa sammanfattningen om den finska invandringen inkl. källor om de s.k Omsjö-och Grundtjärnsfinnarna. Båda byar anses som gamla finnbyar. Byarna ligger vid samma sjö, Storsjön, men på varsin sida av sjön. I avsnittet om Grundtjärn står att Oluff Andersson d.ä. var troligen bror till Påll Andersson och dennes broder Anders Andersson d.ä., alla tre förmodligen söner till den äldste omsjöfinnen Anders Andersson från Äänekoski i Savolax, som nämns i Omsjö redan 1590. (Källa. Saloheimo 1994 30/5; Lundkvist 1980 12/12 0ch 1981 23/1; Gothe 1948 s 81f, 93f.)
 
Rune Edström uppger även databasen Angur (Thord Bylund i Härnösand) som källa.
 
Paul Lundin, numera bortgången bygdeforskare i Näsåker, skriver i en artikel om Omsjöfinnarna att de första omnämnda byborna finns i 1542 års skattebok. De är Tomas Nilsson med sonen Hakon Tomasson och Anders Persson som satt vid sitt hemman ända till 1571 då hemmanet övertogs av den finske kolonisatören Erik Andersson medan en annan finne, Anders Andersson, började bryta mark på Karfsjönäset (Omsjö) Den plats i Omsjö som jag numera bor.....
 
Paul Lundin skriver endast att finnarna ska närmast ha kommit från Savolaks och år 1590 skrivs bröderna Anders och Pål Andersson finne för hela Omsjö by. År 1639 skrivs en Peder Andersson finne i Omsjö by. Jag fömodar att Paul Lundin avser en skattebok eller mantalslängd som källa (ej uppgivet i artikeln)
 
Jag kan inte hitta namnet Tarvainen i Bengt Sjöbergs bok Rötter i Anundsjö vare sig i Omsjö eller Grundtjärn.
 
Mvh Anita