NULL Skriv ut sidan - Pieksämäki

Anbytarforum

Titel: Pieksämäki
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2008-12-08, 18:26
Hej igen Margareta
 
Tack för all information med intressanta uppgifter. Jag minns att jag sökte på Porttjärn i Bodarna när jag såg uppgiften första gången. Men hittade inte platsen/orten.  
 
Skogsfinnarna kom till Karlskoga omkring 1580. De finns nämligen antecknade i olika skattelängder från denna tid och under hela 1580-talet som exempelvis från 1584: Per finne, Pål finne, Mats finne, Henrik  m fl. Men i regel saknas patronymikon. Jag har tyvärr inte tillgång till andra längder för Karlskoga under 1500-talet.  
 
Detta bevisar ändå inte att vår gemensamme anfader Suhoinen fanns där. Domar Skafte kände säkert till att finnarna kom tidigt till Karlskogatrakten och förlade därför i fantasin Suhoinensläkten dit.
 
Jag kan tänka mig att vissa av Karlskogatraktens finnar mycket väl kan ha vandrat vidare västerut mot Värmland, men enligt domböcker, kamerala längder etc anges inte något ursprung i Karlskoga när saken kom på tal.  
 
För övrigt gick en mycket stor ström av flyttande skogsfinnar från Hälsinglnd, Gästrikland och vidare in i Dalarna söderut mot Bergslagen oh västra Värmland. Suhoinensläkten kan ha varit med i denna ström. Vi vet ännu inte något om detta.
 
forskarhälsningar  
Jan-Erik