NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2006
Skrivet av: Tony Pellikka skrivet 2003-04-11, 11:37
Hej alla! Jag har också börjat forska i den Karelska släkten. Min farfar och farmor bodde i Latvasyrjä i Uukuniemi församling. Latvasyrjä ligger ca 10km innanför den nuvarande Ryska gränsen, väster om Sortavala. Farfar anges i sin Soldatbok som född på platsen, farmor är född i Sortavala landsförsamling (mlk) på ön Reikklansaari.
Sortavala finns ju en del på internet och jag har fått hjälp av en person i Helsingfors att få fatt på de första släktleden. Men tydligen finns ännu inte Uukuniemi på mikrokort eller internet eftersom den församlingen fortfarande existerar. Så jag har lite svårt att komma igång på den grenen, det skulle vara intressant att följa mitt släktnamn, familjen tappade all kontakt med släkten efter utrymningen av Karelen 1945.
Är det någon som har några bra tips på hur man går tillväga eller någon annan bra information om forskningsmöjligheter?
Jag håller också på med att följa farfars förbands (5/JR34) förflyttningar och strider under vinterkriget. Jag skulle vara tacksam om någon hade några bra tips på hur man skall gå tillväga för att hitta sådant. Jag har fått fram en del genom böcker, kartor och även internet men det skulle vara intressant att ha hela bilden. Oftast så är beskrivningar inte så detaljerade så att man kan följa ner till kompaninivå vilket ju är det riktigt intressanta!
Alla tips och kommentarer är uppskattade!
Hälsningar Tony Pellikka