NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 november, 2013
Skrivet av: Magnus Hjärtström skrivet 2013-01-15, 21:29
Hej igen!
 
Jag skrev tidigare att jag inte hade hittat några belägg för att Agneta Fält skulle ha kommit till Sverige under åren 1943 - 1944. Det har jag gjort nu. Jag hade letat för slarvigt i en förteckning över Ormsöbor som anlände till Sverige huvudsakligen under dessa år. I förteckningen finns både Agneta, hennes mamma Maria och Agnetas dotter Hilda (namnet Lina nämns inte). Maria kom till Sverige den 18 juli 1944 medan Agneta, Hilda och Hildas lillebror kom strax efter, den 22 juli. Agnetas pappa, Lars Sjöman, nämns inte i förteckningen och hade sannolikt dött tidigare. Familjen kom från gården Andorsa i byn Bussby.  
 
Det födelseår (1869) som du anger för Maria Fält stämmer med det som anges i förteckningen, och det kan vara därifrån som uppgiften har kommit till Ancestry. Varken förteckningen eller Ancestry är emellertid primära källor så jag håller fast vid att hon i stället var född 1868. I förteckningen anges hennes dödsdatum till 1 april 1951. Sveriges dödbok 1901 - 2009 är inte komplett så det finns inte någon garanti för att man ska få träff där.
 
Från gården Andors i Bussby kom också den 18 juli 1944 Agnetas äldsta syster Katarina, gift Nyman, med två barn, Hildas kusiner. Katarinas man, Anders, född den 28 juli 1899, anges som mobiliserad och då sannolikt också död under kriget.
 
När jag såg namnet på ett av barnen Nyman insåg jag att jag faktiskt träffade honom i just byn Bussby under ett av mina besök på Ormsö under början av 2000-talet. Han höll då på med att bygga ett hus där. Mer om bl.a. honom kommer jag att skicka till dig via e-post eftersom man inte får skriva om nu levande personer i Anbytarforum.
 
Magnus Hjärtström
 
 
Källa: Förteckning över Ormsöbor anlända till Sverige 1943 - 1944. Finns i SOV:s lokal på Roslagsgatan 57 i Stockholm.