NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-19
Skrivet av: Susanna Makstin skrivet 2003-03-19, 13:26
Hej!
 
  Jag letar efter min morfars släktingar. Jag har tack vare snälla arkivarbetare i Estland fått en del uppgifter men jag vill veta mer.
  Min morfars far hette Agu Tammsaar och föddes 10/9 1900 i Torgu på Saaremaa. Före namnreformen
hette han Alexander Tehu. Han var gift med Leida (Leontine) född Wittenberg. Hon föddes omkring
1896. Hon hade en dotter, Marta Wittenberg född  
1915 som hon troligen fått innan hon gifte sig med Agu och jag tror att han adopterade henne.
De hade tre barn till:
? Eugenie Tammsaar född 24/3 1919. Okänt om hon fick nytt namn vid namnreformen 1935.
? Aleksander Boris född 21/9 1925. Fick senare namnet Aarno. Det är min morfar och han kom till Sverige i oktober 1944. Sorgligt nog bortgången redan i mitten på 60-talet. Född i Viljandi.
? Roland Uno född 25/2 1929. Fick senare namnet Ahto. Fängslades vid Seljak?la i mars 1945. Dömdes vid tinget i Palivere (?) till 8+3 år. Han dog i
Vorkuta, Komiland mars 1948.Föddes i Tallinn.
  Agu var militär. 1929 är han fänrik (?) i kustartilleriet och placerad vid Aegna. I juni 1941(?) blev han mobiliserad till Röda Arm?n men blir tillfångatagen av tyskarna. 1944/45 är han en metsavend, skogsbroder. Fängslades samtidigt med Ahto vid Seljak?la och dömdes även samtidigt som honom i augusti 1945 till 10+5 år. Han kom troligtvis tillbaka till Estland omkring 1956.
Leida och Eugenie fanns med på 1949 års deporteringslistor men lyckades fly och stannade kvar i Estland. Marta har jag inga uppgifter om alls.
  Nu hör till saken att jag åker över till Estland ett par gånger om året. Är det någon vänlig själ som har några bra id?er om var jag ska påbörja mitt detektivjobb? Är det någon av er duktiga människor här som vet något om mina släktingar?
Tacksam för alla svar!