NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04
Skrivet av: Bo Nyman skrivet 2001-06-04, 10:08
Hej Lena.
 
Det är nog i alla fall Axel F som vet mer om Anders. Jag trodde du var intresserad i hans anor i första hand och där har jag alltså en del information som du fick av mig. Det är också för de Ormsöbor som bott och även dött på Ormsö som jag har koncentrerad min forskning på.  
 
Det är ju helt klarlagt att Anders Fällman återvänt till Ormsö och även dött där. Enligt Axel gifte han sig med en estniska och fick en son med henne förutom ytterligare ett oäkta barn. Axel kommer att så småningom kontakta dig igen.
 
Det jag kan tillföra efter att ha tittat på Söderskivan är uppgifter som du säkert har redan. Anders Lars Fällman är född dem 16/3 1890 på Ormsö och kom den 14/11 1922 till Mariaroten och bosatte sig på adressen Skaraborgsgatan 7. Han var inneboende där hos Eriksson och hans yrke var lantarbetare. Han var ensamstående och ogift.
Med Karin Matilda Jansson född den 2/8 1897 fick han en dotter den 26/5 1923 - Barbro Matilda. Modern var född på Ljusterö men hade flyttat in från Karlaroten. Den 13/11 1923 flyttade mor och dotter till Ljusterö.
 
Dessa uppgifter kan du få från Söderskivan som finns på Stadsarkivet. Hänvisningar finns till rotemansarkivet i vilket du dessutom kan få mer uppgifter, t ex om moderns vistelse i Karlaroten.