NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04
Skrivet av: Sonja Färeby skrivet 2000-06-12, 16:09
Till Bo Nyman!
 
Hej!
 
Ett varmt tack för uppgifterna om Anders Hanssons anor. Jag blir pensionerad i höst och hoppas då få mer tid för släktforskning. Men jag tror att jag redan nu ska beställa kort från SVAR. Det blir  säkert några regniga sommardagar.  
 
Det var roligt att höra att gården finns bevarad och att den nu finns i släkten Alros ägo. Det skulle vara intressant att åka över till Ormsö och se hur där ser ut. Jag bor i Uppsala så jag antar att det går att åka via Estland eller Finland.
 
Det är ju många estlandssvenskar som kommit över till Uppland och kan ha intresse av att veta att kyrkböckerna från Ormsö är mikrofilmade och finns att låna på SVAR. Jag tänker därför skriva en kort artikel i vår släktforskartidning Runslingan där jag tar med uppgifter som finns på nätet om estlandssvenska kontakter.  
 
När jag sökte efter Anders Hansson i kyrkböckerna fann jag två rymlingar till som troligen kommit tillsammans med honom 1813. Den ene hette Hans Hansson Lindström f 1787 Vorms, Lifland. Han arbetade också på gården Kumla i Botkyrka sn. Om honom har prästen antecknat att han är gift och fått lämna hustru och dottern Catharina kvar. Han flyttar till Stockholm 1814. Den andra rymlingen hette Jacob Hansson Björkman f 1794 Vorms. Han var dräng på gården Elfsta också i Botkyrka sn. Han flyttar till Stockholm 1814. Kanske kan någon ha glädje av uppgifterna.
 
Med vänlig hälsning
 
Sonja Färeby