NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-04
Skrivet av: Bo Nyman skrivet 2000-06-11, 21:16
Hej Sonja!
 
Jag har litet av de uppgifter som du efterfrågar. Anders Hansson är född på gården Hansasa,Hullo,Ormsö. (Jag är för övrigt själv född i Hullo.) Hans farfar hette Jakob Hansson, född ca 1731, gift med Berit och bodde år 1782 på gården. Hans´sonhustru hette Gertrud Hansdotter och kom från Rumpo,Jåbesa,Ormsö. Syskonen till din farmors morfar tog i samband med namnreformen(på Ormsö 1836)namnet Post. Detta namn kom dock så småningom att dö ut. Ingen av de som åren 1943-1944 kom till Sverige bar namnet. Brodern Hans (som enligt anteckningar 1816 var krasslig)dog på gården år 1836, Lars 1837 och Johan 1855. De två systrarna kan ha gift sig, men ingen av dem bodde kvar på gården 1834. Lars hann få tre döttrar innan han dog, men ingen av dem bodde kvar på gården 1858.
 
Beträffande gården kom den att från 1846 och fram till 18.7.1944 bebos av släkten Alros. Det är också dessa som nu begärt och fått tillbaka gården.
 
Det är intressanta uppgifter du kommer med beträffande Anders Hansson. Det är idealet, tycker jag, när man på det här sättet kan foga samman den ursprungliga släkten i Estland med förgreningar i Sverige. Som du ser är det ju ett avsevärt antal på Ormsö som rymde från militärtjänstgöringen, huvudsakligen till Stockholm.  
 
I övrigt hänvisar jag i likhet med svaret till Sören till SVAR:s mikrokort över Ormsö.