NULL Skriv ut sidan - Førslev

Anbytarforum

Titel: Førslev
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-07, 22:34
Jag har i alla fall löst gåtan med den försvunna vigselnotisen i Bavelse 1855. Jag såg att det fanns ett jämförelseregister i slutet av Bavelse kyrkobok 1851-1891, där personer fanns skrivna i bokstavsordning på efternamn samt kolumner för på vilka sidor i volymen de finns upptagna som konfirmerade, gifta, begravda osv. Vår Ottine Sophie Hansen fanns med i detta register, med anmärkningen att hennes vigsel skulle finnas med på sidan 249, par nr 1 (!).  
 
Men som jag och Chris båda anmärker verkar ju vigslar saknas före 1857, och det verkar alltså som att just sidan 249 på något sätt har hoppats över vid filmningen. Sidorna sträcker sig ju till och med s. 248, sedan är det en lapp med texten vigslar, sedan börjar vigslarna 1857 och framåt på sidan 250. Sidan med 1851-1856 års vigslar går alltså inte att visa, väldigt förargligt...  
 
Som nästan halvdansk (i många år fick jag bara in danska kanaler på min TV, jag kan se Helsingör från mitt fönster och min mobil halkar hela tiden inom det danska mobilnätet) gav jag mig förresten på att tyda Thoras fars och morfars yrken - fadern Peter Carl Claudius Petersen kallas Forpagter 1858 (denna titel tolkar jag ungefär som en dansk motsvarighet till det skånska hemmansåbo. Morfadern Jacob Hansen kallas 1827 Lysestöber (alltså ljusstöpare).