NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juni, 2013
Skrivet av: Gudrun Wallengren skrivet 2012-11-04, 10:37
Hej Jan,
 
Ja, det skal nok være Henrik, og hun skal hedde  Maria/Marie Petronelle Andersdatter.
Jeg kan heller ikke læse navnet på fadderen, gengivelsen er for dårlig.
 
Ved hjælp af Family Search har jeg fundet et passende par:
Ungkarl og skomagersvend, Hendrik Hansen, 26 år, og pigen Maria Petronella Andersdatter, 23 3/4 år, begge opholder sig i Hillerød. De er viet her 29. okt. 1847. Forloverne er Wilhelm Lange, slagter, og Anders Ambjørnsen, murersvend, begge fra Hillerød.
I anmærkningerne står der noget om hvornår de er vaccinerede.
Opslag 94 i relevant kirkebog for Hillerød, Frederiksborg amt.
 
Ved folketællingen 1845 er der i Frederiksborg amt, Blistrup sogn, en Marie Petronille Andersdatter, 21 år gl. Hun bor hos sine forældre, skrædder Anders Magnussen og Karen Pedersdatter. Skrædderen er født i Græsted sogn, mor og datter i Blistrup sogn.
 
Ved samme folketælling er der i Helsingør købstad en skomagersvend Hendrik Hansen, 24 år gl. Han er født i Roskilde.
 
Det er nok de to der gifter sig i Hillerød i 1847.
Der er faktisk tilgangs- og afgangslister for Hillerød på dette tidspunkt - det der i Sverige kaldes ind- og udflytningslister. Her har jeg ikke umiddelbart kunnet finde parret, men jeg har fundet dem i København:
 
Samtlige personer i husstanden  
 
København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Lavendelstræde no. 89, höire kjælder, 518, FT-1850, C1886  
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:  
Christian Christensen Krogh 61  Gift  Skomagermester, huusfaderen Skowbÿe paa Laaland  
Catrine Maria Krogh 68  Gift  hans kone Khawn  
Anders Albert Mortensen 11  Ugift  pleiebarn Do.  
Peter Hansen 31  Ugift  Skræderswend, logerende Roskilde  
Niels Hartvig Mortensen 25  Ugift  Skomagerswend, logerende Kb. Amts, Glostrup Sogn  
Hendrik Hansen 29  Gift  Skomagerswend holder selv dug og disk Roskilde  
Maria Petronelle Hansen 25  Gift  hans kone Kronborg Amt, Blidstrup  
Birte Andersdatter 22  Ugift  hendes söster, söger tjeneste Do.  
Caroline Hansine Hansen 1  Ugift  Henr. Hansens barn Do.  
 
- Lavendelstræde hører til Vor Frue sogn.