NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012
Skrivet av: Gudrun Wallengren skrivet 2011-03-21, 20:28
Hej Gunilla
 
I Elmelunde kirkebog står der ganske rigtigt, at din mormor (Astrid Valborg) blev døbt i Skibinge kirke d. 31. maj 1908.  
Jeg har ikke set godt nok på oplysningerne i Elmelunde kirkebog. I et tidligere indlæg har jeg skrevet at Valborg blev både født og døbt i Elmelunde sogn. Men der står faktisk, at hun blev døbt i Skibinge kirke.
I kirkebogen for Elmelunde sogn er der ingen oplysninger om faddere ved din mormors dåb.
 
Så har jeg ledt i den kirkebog for Skibinge, som via arkivalieronline er lagt ud på nettet. Her er der ovderhovedet ingen dåbsoptegnelse for din mormor.
 
I Danmark blev der fra omkring 1812 ført to kirkebøger, de måtte ikke opbevares samme sted.
Der var mange ildebrande, og mange kirkebøger var også blevet spist af mus, eller blevet brugt til musereder.
Derfor skulle der fremover føres to bøger: en ministerialbog, som sognets præst førte og opbevarede, og en contraministerialbog, som sognets degn førte. Denne sidste bog skulle opbevares et andet sted, måske hos degnen.
Fra o. 1812 var der altså to udgaver af kirkebøgerne.
Begge disse kirkebøger findes idag nok på Landsarkivet for Sjælland og Øerne.  
Jeg vil gerne bestille dem og se på dem, men det bliver ikke lige med det samme at jeg får gjort det, der går nogen tid.
 
Hvordan var det iøvrigt med de svenske kirkebøger, blev de også ført i to eksemplarer?
 
Venlig hilsen
Gudrun