NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2012
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-09-05, 23:28
Gun Britt
 
Jag har prövat folkräkningen med olika varianter på namnet bl a Faitrupp, samt förnamnet och födelseår men inte lyckats. Allt är inte inmatat och det senaste året 1921 har mycket lite från Köpenhamn . Kanske går det att få tag på danska telefonkataloger för 30-talet eller andra adresskalendrar på Rigsarkivet i Köpenhamn. Du har ju namn och adresser vilket borde vara en hjälp. Jag hittade mina danska förfäder genom att kontakta det lokala arkivet på biblioteket, fast det var på Amager, vet inte om det finns i Köpenhamn centralt.  
I Köpenhamn kan du söka i de fullständiga folketaellinger (folkräkningar) på Rigsarkivet, tom 1925 är det helt fritt, 1930 - 1950 måste du be om tillstånd, men det är troligen inte så svårt. eftersom du har adresserna så kan de hjälpa dig att hitta rätt och sedan gå bakåt och följa Josefine. det kan vara väl värt en resa alltså! De gör också sökning åt dig men då kostar det pengar.
Se: http://www.sa.dk/Ra/brugearkivet/folke.htm
Sedan finns det massor av annat material om hennes man var vid marinen t ex.
Fastrups i Sverige hade många barn, de blev sedan fosterbarn, vet inte om du har dem.