NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2014
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2014-02-21, 16:02
Hej Torbjörn
 
Stort tack för ditt svar.  
 
Anledningen till min fråga är en uppgift på sidan 193 i Gottlunds dagbok från 1817. Gottlund hade kommit till Sandsjön i Orsa. Han nämner där tre släkter som fordom bott och bo ännu: Röntöiser, Nyröiser och Korppiser. Han beskriver också den händelse som jag har angett ovan. ..... en anekdot om en Röntöinen som omkommit i Hemsjön. Folket hade hört nödrop från sjön. Men hustrun som inte förstod att det var hennes man utan trodde att det var hennes granne svarade: låt Bertil skrika. Om man kan identifiera den gård där en Bertil bodde bör man kunna nysta vidare i letandet efter släkten Röntyinen. Problemet är bara att vi inte vet när händelsen ägde rum. Gottlund nämner inget om detta i dagboken.  
 
Jag tolkar det så att den omkomne var en äldre man. Platsen där olyckan hände heter enligt Gottlund Röntyisen lahti. Jag har också en känsla av att det hände ganska långt innan Gottlund kom till Sandsjön. Men inga bevis!
 
Hemsjön har ofta betydelsen den sjö som ligger närmast gården eller bosättningen.  
 
Släktnamnet bär vara Röntyinen, inte Röntöinen. Släkten återfinns senare i Värmland.  
 
Går det att komma vidare?
 
hälsar
Jan-Erik Björk