NULL Skriv ut sidan - Helsingør (okänd församling)

Anbytarforum

Titel: Helsingør (okänd församling)
Skrivet av: Carin Olofsson skrivet 2002-01-03, 00:35
Söker uppgifter om Hans Paulsen/Påhlsson, som senare bytte namn till Helsing. Enligt uppgift i svenska husförhörslängder så skall han vara född i Helsingør 20/9 1772.
 
Han gifte sig i Sverige med Bengta Johansdotter, född 1/9 1774 i Skånes-Fagerhult (L) och de fick tillsammans 6 barn (Christina, Elsa, Påhl, Juliana, Petronella och Carl).
 
De två äldsta barnen föddes i Helsingborg (M) och de övriga i Väsby (M). När Christina föddes var Hans och Bengta endast trolovade, men står som gifta när Elsa föds.
 
I Dansk Demografisk Database hittade jag en Hans Paulsen som kan vara samma som ovanstående Hans. Där fick jag följande uppgifter:
Amt : Frederiksborg 1801
Kilde:  FT-1801
Navn:  Hans Paulsen
Køn:  M
Alder:  29
Stilling i husstanden:  Tienestefolk
Civilstand:  Ugift
Erhverv:  Bryggerkarl
Sogn:  Helsingør Købstad
Herred:  Lynge-Kronborg
Amt:  Frederiksborg
Stednavn:  St. Ane gaden 80
Husstands-/familienr:  F1-103
Indtastningsnr:  B8876
Løbenr.:  866
 
Om det är rätt person så betyder det att Hans arbetade i Helsingør, trots att han hade familj i Helsingborg. I Sverige arbetade han sedan dels som timmerman och dels som gruvarbetare.
 
Är det någon som känner till denna Hans Paulsen/Påhlsson och har ytterligare uppgifter om hans familj i Danmark? Jag kan själv bidra med en hel del uppgifter om den svenska delen av familjen, och deras ättlingar i USA.
 
Hälsningar
Carin Olofsson