NULL Skriv ut sidan - Helsingør (okänd församling)

Anbytarforum

Titel: Helsingør (okänd församling)
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-05-28, 09:13
Sara, jag misstänker att både födelseort och födelsedatum för Gustaf Valdemar har blivit väldigt fel på vägen.  
 
Den Gustaf Valdemar jag tror att du tänker på verkar ha antagit sina fosterföräldrars namn. Från Sv.Dödbok 5;
 
 
Hallberg, Gustav Valdemar
 
Sävedal 2
 
Död 27/12 1963.
 
Kyrkobokförd i Slottsstaden, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne).
 
Född 15/8 1880 i Helsingborg (Malmöhus län, Skåne).
 
Änkling (18/12 1963).
--------------
 
Här ser vi att han skulle ha fötts i Helsingborg den 15/8 1880, inte i Helsingör den 15/2 1880.  
 
Det föds ingen Gustaf Valdemar i någon av Helsingborgs församlingar på någon av ovanstående datum varför jag också först gissade på att han måste ha fötts i Helsingör, Danmark.  
 
Däremot föds det en Gustaf Valdemar i Helsingborgs Stadsförsamling den 18/6 1880. Vid hans födsel är hans föräldrar bosatta i kvarteret Danmark i nämnda församling. Samma Gustaf Valdemar återfinns med sina föräldrar i 1890 års folkräkning. Då bor de i kvarteret Ryssland 3. Han kan därmed avskrivas
 
Men så finns det en Gustaf Valdemar till som föds i Helsingborgs Stadsförsamling och då den 23/6 1880 som son till Arbetskarlen Per Larsson o.h.h Johanna Henriksdotter. Vid hans födsel är de bosatta i kvarteret Amerika 29 men vid årets slut - då folkräkningen gjordes - har familjen tydligen flyttat till kvarteret Danmark. Samma kvarter som den andra Gustaf Valdemar född samma år.  
 
Sv. bef. 1880:
 
Larsson, Per   1847   Far
Henriksdotter, Johanna   1851   Mor
(Barn), Carl Anton   1879   
(Barn), Gustaf Waldemar   1880   
 
Jag kan inte finna Per Larsson och Johanna Henriksdotter i folkräkningen 1890. Avlidna måntro och är det därför sonen befinner sig hos fosterföräldrar? Samtliga av mina källor är 2:handskällor, dvs uppgifterna är hämtade från folkräkningsskivorna, DDSS.nu samt Sv.Dödbok 5 men jag misstänker att tjänstgörande präst i Helsingborgs Stadsförsamling har blandat ihop de två gossarna med samma namn och med samma födelseår som båda fanns i kvarteret Danmark vid utgången av 1880 och han har tydligen inte lyckats få någon av deras födelsedatum rätt. Förhoppningsvist kände tjänstgörande präst till att det fanns ett kvarter i församlingen som hette Danmark men med alla dessa avskrifter till SCB och till diverse skivor och register så har nog saker och ting missuppfattats.  
 
Gustaf Valdemar i folkräkningen 1880;
 
Gustaf Waldemar
f. 1880 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen
 
Danmark
Helsingborgs stadsförs /Helsingborgs Maria/ (Malmöhus län, Skåne)
 
Gustaf Valdemar i folkräkningen 1890;
 
Gustaf Valdemar
f. 1880 i Danmark
s.
Pojke, barn i familjen
 
N:o 11 Nöbbelöf
Västra Nöbbelöv (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingör
 
Gustaf Valdemar i folkräkningen 1900;
 
Hallberg, Gustaf Waldemar
Kemist
f. 1880 i Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
Pojke, ensam i familjen
 
Sockerbruket
Stora Köpinge (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Helsingborg Malmöhus län
 
Så mitt förslag blir därmed att du letar upp kvarteret Danmark i hfl för Helsingborgs Stadsförsamling för perioden 1880-1882 och kontrollerar Gustaf Valdemar, han som var son till Per Larsson och Johanna Henriksdotter.  
 
 
Helene
 
PS! Vid avskriften till folkräkningen 1890 har man inte bara fått hans födelseort och födelseland fel, man har inte heller noterat att han var fosterson i familjen.  
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-05-28 09:16)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-05-28 09:18)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-05-28 09:23)