NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013
Skrivet av: Ulf Hermodsson skrivet 2011-05-28, 22:25
Min släkting Britt Marie Mahrén (f. 1921-03-06) levde som vuxen i Danmark. Hon var aktiv inom Cirkus Robert Daniels, en cirkus som turnerade i Danmark 1932-1953. Britt Marie levde under många år tillsammans med Lilian Daniels (1926-1999), dotter till Robert Daniels. Lilian var berömd som skicklig domptör av isbjörnar.  
 
När jag sökt efter fördjupad information om Britt Marie och Lilian får jag motsägelsefulla uppgifter. Någon skriver att de under många år bodde med sina djur i Skødstrup, norr om Århus.  
 
En annan skriver att de 1968 bodde i en gammal skola i byn Balle, någonstans mellan Grenå och Århus. Den uppgiften verkar stämma, för i bouppteckningen för Britt Maries mor anges Britt Maries adress vara: Dyrepensionen ”Balle Gl. Skole”, 8541 Skødstrup.
 
Någon skriver att Lilian dog 1988 och är begravd på Tødsbøl kyrkogård, norr om Århus. Men samma skribent skriver (längre fram i samma artikel) att Lilian flyttade till Lolland där hon bodde till sin död 1999, blev 73 år, samt är begravd tillsammans med Britt Marie på Tødsbøl kyrkogård.
 
Jag har inte hittat Tødsbøl kyrkogård. När jag letar i listor över danska kyrkor finns inte Tødsbøl. Inte heller finns det någon ort i Danmark med namnet Tødsbøl. Konstigt.
 
Jag skulle vilja besöka den kyrkogård där Britt Marie är begravd och se gravstenen. Finns det någon som - mot bakgrund av vad jag skrivit ovan - kan hjälpa mig finna ut var i Danmark gravstenen finns?