NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2013
Skrivet av: Ulla Suominen skrivet 2013-01-30, 11:28
Torbjörn, tack så mycket igen.  
Och en gång till: Ja undrar namnen av hemman Bogg/Rumbo i Åberga: Har gårdnamnet förändrats från Bogg till Rumbo, när ny husbonde kom in? Jon Mattson kom till Bogg som svärson, gift 1756 A I/8: b.55, men sedan A I/10 b.127 gårdnamnet har förändrats till Rumbo, varifrån kan det komma? Jag har inte sett namnet i Jon Mattsons historia. Är han bonde i samma gård eller har han nån annan occupation 1763, jag förstår inte teksten ” ug/yrningsman, ug fysingsman eller ...”. Det ser ut att Britas färäldar är nu hos dotter Karin i Malin (b.126). Namnet Rumbo förekommer också i nästa boken för Jon Mattson A I/11 b.68, familjen flyttar till Finland och har en dotter döpt i Närpes juni 1777, jag  förstår inte vad betyder sidotekst, nånting om Alsike? Namnet Rumbo ser ut att försvinna med  Jon Mattson, i Finland hans tilläggsnamn är dalkarl och hans nybygge där är Granfors. Malin blir Bogg i nästa boken A I/12 b.76. Kanske Bogg och Rumbo är olika gårdar/hus? Eller kanske Malin och gamla Bogg, som nynämnades Rumbo har förenats, när Jon Rumbo flyttade. Jag vet nog, att kyrkobok är ingen jordbok.
Samma förändring av namnet har väl hänt med Lofs och Swäns/Svens i förra ”case”  Karin har ju dött som ”Swäns Hru”,  Hfl  finns ingen märkning att hon hade omgift. Senare år, när Henriks son Juga var husbonde, gårdsnamnet är inte Lofs,  kanske Svens.