NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-08-04, 00:09
Hej Leif, uppgifter från Sverige och Elises resa, hon finns på CD-Emigranten som utrest till USA från Augerum 1902-09-15, Elise Olsson 32 år, destination New York. Dessa uppgifter, och om hon åkte igen senare kan du kontrollera med kyrkböckerna som finns kvar på församlingsexpeditionen i Augerum.
 
Du hittar hennes ankomst på Ellis Island, www.ellisisland.org, det lustiga är att det faktiskt står att hon ska till sin man i New York.
 
Emigranter från Danmark kan du söka i en gratisdatabas på Dansk Demografisk Database (jag försökte lite men hittade inte dem trots försök att variera stavningen - den är ofta dansk även för svenskar). Jag ser att du ställt en fråga i våras under Anderslöv utan att få svar, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med kyrkböckerna eftersom jag inte har tillgång till dem, men är det originalfödelsebok eller SCB-utdraget du sett? De borde finnas antecknade i hfl, eller så borde det finnas en notis i födelseboken att man skickat en avi till någon annan församling. originalböckerna för 1870 finns på Landsarkivet i Lund, så du kan ju be dem kolla. Jag hittar ingen utvandring till Danmark i CD-Emigranten för dem, men det är ju svårt när man inte vet var de bodde (finns inte från Anderslöv).
 
Vet du när Elise och Måns Johan gifte sig? Jag hittar en vigselnotis för en Elise Andreesen 8 maj 1895 i Brooklyn, New York (på sidan www.italiangen.org som gjort avskrifter för New York City), men en Maus (!) J Olson gifter sig den 20 november 1897 i Manhattan, New York.  
 
I en annan databas på samma sida finns 19 Johanna med efternamn sounds like Anderson som avlider i New York City mellan 1891 och 1936. Åldern anges, så du kan räkna själv, men om hon är någon av dem förutsätter det att hon stavar förnamnet så, förblev ogift och blev i staden och avled den perioden. Många om.
 
Församlingsboken i Augerum som finns på församlingsexpeditionen kan möjligen ge mer info om Elise och Måns Johan.
 
Hälsningar,
Eva