NULL Skriv ut sidan - Försvunnen till amerika?

Anbytarforum

Titel: Försvunnen till amerika?
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2003-05-14, 23:40
Hej igen Christer,
 
Då tror jag bitarna faller på plats, men med nya frågetecken att gripa fatt i som oftast sker i släktforskning. Tack också till Ulrika.  
 
Gunn är inte ett ovanligt namn i USA, som ett exempel bär totalt 3290 familjer det namnet i index till census 1920, och 1930 som har ett every name-index är antalet imponerande 11262! Givetvis med blandade nationaliteter. Att dessutom Gustav Adolf var så kort tid i USA gjorde därför att jag inte hade särskilt hopp om registersök. Med alla tänkbara förbehåll om att detta kan vara ett blindspår har jag ändå en god känsla. I ett index till folkräkningen 1910 ger sök på Gustav Gunn en mycket bra kandidat:
 
Spooner Village, Beltrami Co, MN, ED 38 s.10A:
 
Gustave Gunn, 28 år ogift, invandrade 1910, svensk, laborer, lumber yard.
 
Beliggenheten av Spooner i Minnesota har tidigare diskuterats här på Anbytarforum (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/35338.html?lrdagden14dec2002kl2129#POST204970), dagens Baudette ligger i Lake of the Woods, tidigare en del av Beltrami County.
 
Riktigt spännande blev det när raden under Gustav lyder: Peder Gunn, 22, tillika svensk, samma invandringsår, samma yrke. Båda är inneboende tillsammans med 9 (!) andra ensamstående svenska män tillika timmerarbetare hos en svensk familj, Peter A. Peterson. Adressen anges till River Front, och du kan se på en karta hur Baudette (Spooner) ligger vid floden som binder samman sjösystemen. Man kan tänka sig sågverken som låg längs stränderna här. Censusförteckningen domineras av yrken med tillknytning till timmerverksamheten.
 
En koll i Ellis Island ger att Per Gunn 22 anländer USA 16 april 1910 med fartyget New York från Southampton. Hans hemort anges till Simdsjo Sweden, men det är nog bara ännu ett exempel på en indexerare som gått vilse i de korta staplarna. Sundsjö ska det vara! Tyvärr leder länken till manifest till en svart skärm när jag provar. En hastig genomläsning av textversionen uppenbarar ingen broder Gustav i passagerarlistan. Men om han kommer från Överturingen så kommer han kanske en annan väg.
 
Att de dyker upp samtidigt i det lilla skogsarbetarsamhället, sommaren 1910 (census datum 7-9 maj) tyder väl ändå på en avtalad emigration. Kanske möttes de hos en gemensam släkting/bekant i USA, eller rentav på sjömanshemmet i NY?
 
Jag finner inte spår av Per Gunn i senare census så kanske återvänder han till Sverige. Kanske avlider han i USA. Där har du en tråd att forska vidare på. Kanske ger den dramatiska berättelsen om den stora branden i området bara 4 månader efter folkräkningen en del av svaret, kanske också tyfusepidemin? Om livet i anknytning till de stora sågverken i norra Minnesota finns säkert också mycket annat att läsa.  
 
Sidan ur folkräkningen har jag postat som eposttillägg, Ellis Island och Emigranten vill du säkert kolla själv, och inte minst kyrkoböckerna. En fråga du kan fundera över är om någon annan i släkten eller vänkretsen inspirerat de två bröderna att resa så långt för att arbeta med timmer? En tidigare utvandrare från Sundsjö?
 
Lycka till vidare med din forskning,
Jan