NULL Skriv ut sidan - Försvunnen till amerika?

Anbytarforum

Titel: Försvunnen till amerika?
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-05-01, 08:37
Hej Sonja! Familjen Berntsson från Gudmundrå, bestående av Bernhard, 28 år, Emma 26, Frans 4 och Edit 0 år, emigrerade till Winnipeg Manitoba, Kanada, den 14 juli 1893, via Göteborgs hamn, enligt CD-Emigranten. När man söker på källkoden (referensnumret till kontraktet som finns i original på Landsarkivet i Göteborg) så hittar man Emma och Edit två gånger, ingen Carl Julius och dessutom anges Bernhard resa ensam. Källkoden är 51:539:1166.
 
Carl Julius syns inte heller om man söker på emigranter från Gudmundrå 1893. Man ser flera som reser till Winnipeg från Gudmundrå samma år.
 
Olof Berntsson hittar jag inte. Berndt Andersson (antar jag han hette) hittar jag inte heller, sökte på både församling, år och förnamn som börjar på Bern.
 
Eftersom de flyttade till Manitoba kan det vara id? att söka på Manitobas nyligen utlagda databaser för födda-vigda-döda, även om de registren inte går så långt fram i tiden. Det finns enligt dessa register en familj Berndtson i Clanwilliam som får en son Olof 1889, det gifter sig en Charles Berntson i samma stad 1905 och framför allt så avlider en 72-årig Bernt Anderson där 1907 (dvs född ca 1835).
 
Clanwilliam ligger lång norrut i Manitoba, se karta på t.ex. www.mapquest.com - välj Canada.
 
Här hittar du CanadaGenweb för Manitoba med massor av länkar och söktips: Manitoba GenWeb.
 
Hälsningar,
Eva