NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2009
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 2008-07-01, 22:26
Bengt Nordin (och Stefan Jernberg),
Kerstin Jönsdotter i Åberga är en svårknäckt nöt, men jag håller fast vid min teori, jag har nu kollat upp henne så gott det går.
I Orsa AI:1 finns Malin (Skräpp) Jöns Olofssons dotter Kerstin med anteckningen bortgift iofs är hon inte antecknad i Johan Sigfridssons hushåll på samma uppslag (svärfar) men det är inte så konstigt eftersom längden sträcker sig mellan 1688-1693 (med några få undantag som införts t.o.m. 1694).
I Håll Jöns Jönssons hushåll upptas ingen dotter Kerstin i vare sig AI:2 eller AI:1, noterbart är också att Jöns och Karin inte gifter sig förrän 1685-04-26.
Den Kerstin som föddes 1674 och döptes 31/5 som dotter till Jöns Jönsson i Åberga vill jag tro är den samme som avlider 1676, och begravs 18/6, 2 år gammal [Orsa EI:1 s 164] som Divers (Difs) Kerstin Jönsdotter i Åberga.
 
Sen återstår bara att förklara varför Kerstins föräldrar i dödboken omnämns som Jöns Jönsson och hu Karin Ersdotter. Har man läst några dödsrunor från Orsas personalieböcker så vet man att det ofta är fel. I texten står bl a Hon hafver... uti sin ungdom hemma gåt sin k moder, efter sin Sal. faders dödel. afgång, med lydno, kärlek och upwacktning tilhanda (kopierat från Stefans hemsida).
Håll Jöns Jönsson dog 1707-02-24, då hade Kerstin varit gift i nästan 13 år, Malin (Skräpp) Jöns Olofsson däremot avled redan 1675 och begravdes 28/11, mer än 18 år innan Kerstin gifte sig.
 
När Finn Nils hustru dör, har Karin Mårtensdotter varit död i 32 år, det är knappast troligt att någon av Nils och Kerstins barn kunde upplysa prästen om det riktiga förhållanderna. Håll Jöns Jönsson hade varit död i 33 år, hustrun vet jag iofs inte när hon avled.
Ingen levade kan ha berättat om de faktiska förhållanderna så min teori är att prästen letat i kyrkböckerna och bara tagit första bästa som passade in.