NULL Skriv ut sidan - Östra Tollstad - Nykil - Gammalkil

Anbytarforum

Titel: Östra Tollstad - Nykil - Gammalkil
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 1999-03-08, 12:02
Hej Ted!
Jag har i alla fall stött på släktkretsar i Ullstorp, som det kanske inte rör sig om. Men även uteslutningsmetoden brukar kunna vara användbar.
 
Den omnämnda Carin Ericsdotter, född 1697 12/9 i Visätter, Nykils sn, död 1777 3/2 i Ullstorp är inte gift med Sven Olofsson, utan gifter sig  1735 17/10 i Nykil med Sven Arvidsson, född 1708 15/3 i Brobytorp, Gammalkils sn, sedan bonde i Ullstorp, död där 1781 (bg 11/2)
Karin Eriksdotter är dotter till Erik Larsson, från Vigelsbo, Nykils sn, d 1736 (test.) i Ullstorp, ibid. sn, bonde i Visätter, ibid. sn, sedan i Ullstorp, g 1697 25/7 m Elin Nilsdotter, f 166(2), d 1703 8/1 i Visätter, Nykils sn, vid vigseln piga i Åserum, ibid. sn. Deras son Erik Svensson var min mf ff fm f.  
 
Jag känner inte till Sven Olofssons ursprung. Han kan möjligen vara bror till min ana  Catharina/Carin Olofsdotter (född VAR? och med VILKA föräldrar? och dör NÄR och VAR? I alla fall inte i Ullstorp; troligen inte ens i Nykil), som bor i Ullstorp, när hon 1741 7/11 gifter sig i Nykil m Lars Persson, f 1708 24/1 i Ullstorps Källgård, Nykils sn, bonde och sockenman i Ullstorp, d 1776 5/1 i Kråkelund, Ullstorps ägor. (Han är kusin till den ovannämnda Karin Eriksdotter - fäderna Erik Larsson, bonde i Visätter, sedan i Ullstorp och Per Larsson, bonde i Ullstorp, är bröder, söner till Lars Andersson i Vigelsbo och hans hustru Ingrid). Sonen Olof Larsson Nyman var min mf ff ff f.