NULL Skriv ut sidan - Östgötar till Preussen

Anbytarforum

Titel: Östgötar till Preussen
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-08-08, 22:36
Hej Lars!
 
Här kommer åtminstone en sådan person, som f.ö. var min mm mf mf. Men han åkte knappast till Pommern frivilligt, utan blev utkommenderad. Och han kom aldrig tillbaka. Men jag har trots ihärdigt sökande inte lyckats hitta detaljerna omkring hans död. Jag har varken hittat honom i förteckningar över stupade eller i förteckningen över de sårade som fördes över till ett franskt fältsjukhus. Men att han dör råder inga tvivel om, eftersom hans hustru kort därefter benämnes änka:
 
Nils Adam Wetter* (urspr. Nils Nilsson), född 1784 14/8 (u.ä.) i torpet Löten, Släta ägor, Ljungs sn, livgrenadjär, Bullorps ägor, Ljungs sn, sannolikt död 1805 i Pommern (?stupad, krigsfånge el död i feber, uppgift ej återfunnen), gift 1804 26/12 i Ljung med Catharina Eriksdotter, född 1782 /6 i Kulla, Tjällmo sn, död 1848 23/1 i Lillebo, Perstorps ägor, Ljungs sn.
 
*Wetter var alltså hans soldatnamn. Men varför kallade han sig så, när de två/tre senaste livgrenadjärerna före honom hetat Buller (efter Bullorps rote)? Det har nog ingenting med hans till namnet okände fader att göra, men tanken har naturligtvis någon gång dykt upp....