NULL Skriv ut sidan - Trumpetaren Jonas Jern(er) och hans hustrur Anna Katarina Watz och Beata Berg

Anbytarforum

Titel: Trumpetaren Jonas Jern(er) och hans hustrur Anna Katarina Watz och Beata Berg
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-06-29, 23:34
Jag har tidigare under Skeda (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=48139) uppmärksammat två bärare av namnet Jerner; dels hustru Maria Charlotta Jerner vilken avled 1744 på Skedaberg, Skeda sn och som sannolikt 1743 som dopvittne nämns Mad: Charlotta Jerner på Skiedaberg, dels Hustru Beata Jerner som 1745 uppträder som dopvittne på Skedaberg (ej Åtvidaberg som tidigare uppgivits). Det kan anmärkas att det första manliga dopvittnet vid detta dop är en Fältwäbel Jonas Löfing.   Jag har gjort det sannolikt att dessa båda kvinnor Jerner skulle kunna ha något att göra med Jonas Mårtensson Jerner.
Maud Lindeberg, som tidigare meddelat ovanstående fynd under Skeda, har i dag meddelat mig följande uppgifter från här redan aktuella Nykils sn (Tack igen Maud!):
1703, 27/10 föddes rustmästaren Jonas Löfvings och hust: Beatæ Jerners son
i Hundekärr och kristnades den 2/11, blev kallad Carl Anders.
 Vittnen: Pastor i Nykil Laurent Biörckegren, Lars Sandelius i Sånnebo och Wålnäs
Sochn Rÿttarn Gustaff i Gibbo.  
Wälborne Fru Anna Margaretha Schiönfeldt i Åseru/m/. Welb. Fru Anna
Elisabeth von Post i Uttersbo. Wälb: Fru Anna Gÿllenbreder (?) i Träbo. (Skall väl vara Anna Gyllenbreider, i så fall ej känd av EA)
Maud Lindeberg meddelar vidare att paret Löving-Jerner ej finns vigda i Nykil 1699-1703.
Nämnandet av Beata Jerner som mor redan 1703 gör henne omöjlig som dotter till Jonas Mårtensson Jerner. Frågan är  vad detta är för en Jernersläkt och om den överhuvudtaget har något att göra med Jonas Mårtensson Jerner vars släkt i huvudsak kallade sig Jern (alltså släkten Jern från Kisa sn)?