NULL Skriv ut sidan - Trumpetaren Jonas Jern(er) och hans hustrur Anna Katarina Watz och Beata Berg

Anbytarforum

Titel: Trumpetaren Jonas Jern(er) och hans hustrur Anna Katarina Watz och Beata Berg
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-05-06, 23:21
Bo Persson anger i sitt intressanta svar angående gästgivaren i Målbäck (Skeda sn), Samuel Olofsson Lind att Ingen synes ha utrett vem hustrun Maria Pedersdotter Bergh var.
I mitt sökande efter Jonas Mårtensson Jerners hustrur får jag mycket hjälp av Maud Lindeberg (Tack Maud!). Hon har i Skeda dödbok funnit att Mårten Jonasson Cassel dog den 10/7 1704, och anges född i Norra Vi 1663, och varit gift i 12 år med Maria Pedersdotter Berg. (Där fick åtminstone jag en komplettering till de uppgifter om honom jag tidigare hade och som kom från Cassel-artikeln i PHT 1914, där han anges som gästgivare).  
Maud uppger vidare följande intressanta vigslar i Skeda:
13/11 1698 Anders Bengtsson i Målbäck och Elisabet Persdotter Bergh i Målbäck; 4/11 1700 Jacob Gamall och Sara Pädersdotter Berg i Torberga, båda hemma i församlingen.
Även om vi hamnat en liten bit från Beata Berg, som ju anges född redan 1665 (åu) tycker jag att frågan måste ställas: Känner någon till en Per Berg i dessa trakter?