NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2002
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2000-12-08, 12:15
Hej Bert!
 
Nu har jag forskat lite på komminister Brodderus i Ukna. Det är med sorg i hjärtat jag måste säga att jag inte fann någon dotter Anna Elisabeth. Men jag gjorde ett annat fynd, vilket jag ser som ett nästan lika starkt argument för teorin att komminister Carl Fredrik Forsmarks son Lars Gabriel är systerdotters son till Anders Rydelius.”
Under perioden 1730-43 fann jag tre belägg år 1732 och ett belägg år 1736 för ett dopvittne Jungfru Anna Lisken Broddera - Lisken är som säkert många vet en smekform av Elisabeth. Vid två av tillfällena var det en systerdotter som döptes. Till yttermera visso såg en femte dopnotis, den 17/4 1735, ut så här:
”Gustaf Ulfschiölds Fru Anna Mariae son Mauritz den 17 Aprilis : Wählborna Hr Hans Hindrich Boije, Hr Antoine Flaurie, Mons:r Hesselgren, Madame Charlotta Amalia von Risen [NB inte von Rosen], Jungfru Anna Elisabeth Broddera, Jungfru Sara Lönbom”
 
Jag ska villigt erkänna att jag har svårt att se denna jungfru Anna Elisabeth Broddera som en person, helt annan än den vi båda söker. Hon skulle naturligtvis kunna vara en brorsdotter till komminister Brodderus, men det ser jag som en aning långsökt. Den citerade dopnotisen ger även en fingervisning om att det sannolikt föreföll sig helt naturligt för henne att hamna hos en greve vid sitt besök i Stora Herrestad där hon som bekant gifte sig med Carl Fredrik Forsmark.
 
Det blir till att låna på mig Ukna AI:1 för 1713-25 också. Flyttningslängder för ca 1742 saknas både för Ukna och för St Herrestad. Tyvärr saknar Ukna även konfirmationsböcker för 1700-talet.
Har du annars något annat tips, Bert?
 
Det blir trångt att klämma in Anna Elisabeth såsom född år 1718 mellan Giertrud 15/8 1719 och Johannes 5/1 1717, men det finns även utrymme mellan Johannes och Gertrud 1/11 1715 samt även efter år 1719. Det är inte så vanligt men heller inte helt sällsynt att barn föds då modern är på besök i någon annan socken, i annat fall blir det svårt att förklara hur notisen till ett av prästens egna barn blir bortglömd.
Jag känner inte till om det fanns en minimiålder för ett dopvittne, men var A.E. född 1718, så var hon bara 14 år 1732 och detta förefaller mig en aning ungdomligt, varför jag tror henne om att vara född antingen 1716 eller hellre ca 1713 i luckan mellan Gertrud 1/11 1715 och Anna Stina 8/4 1711. Månne kändes det en smula okonventionellt för A.E. att officiellt visa sig vara flera år äldre än sin make - därav uppgiften om ett födelseår ett år efter makens.
 
Låt oss hoppas på ett definitivt svar nästa gång jag hör av mig.
Mvh Klas K.