NULL Skriv ut sidan - Korpral Torpadius

Anbytarforum

Titel: Korpral Torpadius
Skrivet av: Ann-Britt Ahlström skrivet 2006-11-13, 21:45
I födelseboken i Rappestad C:4 sid 277 (gäller Sjögestad) år 1787 har jag funnit detta
 
”Den 15 Jan. föddes oäkta barn, Caisa Andersdotter ifrån Gålstad i Slaka Socken tillhörigt, uti Ölstorps Ryttaretorp. Lägesmannen föregafs wara Corpralen Torpadius. Barnet döptes d. 17 Jan. wid namn Johan.”
 
Året efter gifter sig modern i Sjögestad med en änkeman Sven Fröberg från Slaka och de flyttar till Skeda socken.  
 
I vuxen ålder kallas Johan för Gustavsson i efternamn. Han är bosatt i Linköping och arbetar som Ringkarl och senare Orgeltrampare. Hans son Johan Peter, född 1826, kallas också Gustavsson i efternamn och gifter sig med en ”adlig” flicka Beata Maria Falkert, dotter till Carl Gustav Falkert och Christina Maria von Mellen. Hennes släkt har jag kunnat följa. Men det skulle vara roligt om man kunde identifiera denne Torpadius.  
 
Jag undrar om någon vet vem Korpral Torpadius var?  Fanns det kanske flera tänkbara korpraler med efternamnet Torpadius 1787? Vart vänder jag mig för att få reda på det. Krigsarkivet?  
 
Tacksam för alla råd!