NULL Skriv ut sidan - Jönsbarn från Kättilstad och Tjärstad socknar...

Anbytarforum

Titel: Jönsbarn från Kättilstad och Tjärstad socknar...
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 1999-03-15, 12:27
1761 den 6 juni dog arrendatorn på Norrö i Kättilstad sn Håkan Jönsson. Han var gift med en Elisabet Broberg (c1674-1760). När Håkan dog uppges han vara 61 år gammal och alltså född kring 1700.
   Jag undrar nu ifall någon känner till denne Håkans ursprung. Det hade glatt mig väldigt mycket eftersom jag själv råkar härstamma från en systerdotter till denne Håkan. Här följer en beskrivning av det lilla jag känner till om de inblandade.
 
I Håkans bouppteckning (barnlös) nämns som arvingar: Håkans äldsta syster NN, död tidigare, som lämnat efter sig en son Jan (Johan) Jönsson i Glysebo, Kättilstad sn} och en dotter Ingrid Jons(Jöns)dotter gift med avsk. soldaten Olof Hammarstedt (mina anor), förutom dessa Håkans yngsta syster Kerstin som överlåtit sin lott på sin son Jonas Josuasson i Västersrum, Kättilstad sn.
 
Nu blir det dock lite mer komplicerat.
 
En Håkan Månsson i Gissbo, Kättilstad sn dog 1758 den 23 april, 52 år gammal. Han uppges i dödnotisen vara född i något för mig svårläst som möjligen kan tolkas som S?ånebo? (i så fall troligen Sonebo, Tjärstad sn. Han var gift med en Kristina Jönsdotter som efterlevde. Att Håkan nämns här beror på att i hans bouppteckning är å de omyndiga döttrarnas Annika och Majas vägnar barnens farbroder arrendatoren på Norrö säteri Håkan Jönsson.
 
Hur går nu detta ihop? Tjaa, antingen får man anta att Håkan Månsson och Håkan Jönsson är halvbröder, eller så skulle man kunna tänka sig att Håkan Jönsson egentligen är bror till Håkan Månssons hustru som har det lockande patronymikat Jönsdotter.
 
Annat som kan vara intressant att notera är att vid ovannämnda Ingrid Jönsdotters (f o 1726) gifte 8/12 1754 med soldaten Olof Andersson Hammarstedt var hon änka, och hade omyndiga barn efter sin förra make soldaten Gustaf Siöstedt. Förmyndare för dessa barn var Jöns Jönsson i Gällsvik (Kättilstad?) och Johan Jönsson i Glysebo (Kättilstad), varav den senare kan identifieras som Ingrids broder. Om denne Johan Jönsson vet jag bara att han var gift med en Karin Andersdotter (de får en son Samuel 29/1 1752).
 
Som dopvittnen vid Håkan Månssons och Kristina Jönsdotters dotter Annikas dop 1731 förekommer några intressanta dylika: . pigan Annika Jönsdotter i Törnevik (Tjärstad sn) och en dräng NN från Såneboo (Tjärstad?) smat ytterligare en piga Kerstin Jönsdotter i Törnevik. En intressant person som Bo Persson i Linköping träffat på i ett annat sammanhang är då en Jöns Månsson i Törnevik som skulle kunna vara far till dessa pigor och kanske också till Kristina här. Kanske är han far även till Håkan Jönsson på Norrö. Eller kanske svåger till densamme och far till Johan Jönsson i Glysebo och Ingrid Jönsdotter ovan.
 
För övrigt kan jag nämna att jag inte känner till mer om Kerstin Jönsdotter (gift med en oidentifierad Josua). Hennes son Jonas Josuasson finns i Västersrum i Kättilstad, men flyttar möjligen mellan 1789 och 1803 (hfl) till Ytterbo i Tjärstad sn.
 
Känner någon till något om detta?
 
Ursprung för Ingrid Jönsdotter eller kanske hennes mäns urspurng? Var kommer egentligen Gustaf Siöstedt och Olof Hammarstedt ifrån. Olof var tidigare gift med en Katarina Henriksdotter (dotter till fiskaren Henrik Andersson i Lilla Eke i Vårdnäs sn, sedan i Karlstorp).
Utfyllande uppgifter om Josua och dennes hustru Kerstin Jönsdotter, eller mer om Håkan Månsson och Kristina Jönsdotter?