NULL Skriv ut sidan - Johansson Tillberg Arvid -- förfäder sökes --

Anbytarforum

Titel: Johansson Tillberg Arvid -- förfäder sökes --
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2010-01-01, 10:19
Hej,
 
Det nya året börjar bra! ;-)
 
Nämnda bouppteckningshandlingar visade sig nu vara en guldgruva, för i ytterligare en vidhängande handling, även den daterad den 6 juni 1695, avger Jöns Tillberg själv en förteckning  
 
på vad som befanns efter min salig hustru, hustru Karin Marckdotters död, nämligen...såsom av föregående invenatrielista över vad egendom i huset efter min salig hustrus död funnits, sedan jag någon gäld och skuld betalt, så har jag likväl nu vid detta tillfälle till avvittring för mina 3ne barn Petter, Marcus och Ingrid, av en faderlig kärlek hellre deras delar velat föröka...så har jag av moget betänkande velat i kontanta penningar avvittra, och för den skull dem utlova att var vilja giva i möderne efter bemälta sin salig moder 100 daler...vilket med hand och signete bekräftas... För ovan bemälta 300 daler kopparmynt sätter jag min fädernesgård till vederpant till ovan bemälta barnens större säkerhet.
Detta undertecknades av Jöns Tillbergh och Anna Swendsotter.
 
Och även om det är Anna Svensdotters fädernesgård som sätts i pant (handlingen är lite tvetydig där) så torde dottern Ingrid mig veterligen inte vara känd förut?
 
Och framförallt: Här framträder väl för första gången namnet på Jöns Tillbergs första fru, modern till sönerna Petter och Marcus (och deras nu kända syster Ingrid), Karin Marckdotter!!
 
Kanske öppnar detta upp för nya efterforskningar i deras ursprung?
 
Det vore som sagt mycket spännande att få igång en diskussion om detta!
 
MVH,
 
Christian Juliusson