NULL Skriv ut sidan - Falk, Anders född 1720 i Östergötland död 1806 i Bro(AB)

Anbytarforum

Titel: Falk, Anders född 1720 i Östergötland död 1806 i Bro(AB)
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-04-15, 00:23
Hej Lennart!
Tack för förklaringen av eggsmed - eller som det står i dödsboken - äggsmed. Det har jag förstått att det hade något med knivar att göra.
Beträffande Anders så kom han till Bro vid ganska ung ålder och gifte sig där med Ingrid Caijsa Lexander.
I dödsboken om Anders kan man läsa  f.r. i juni 1720 i Östergöthland. Hitkommen för långlig tid tillbaka. Mycket berömd i sin tid för godt äggsmide. Nu mer af sig kommen njöt han fattighet. Har dock flera gifta barn Begravd 1806-03-25 i Bro (AB).  
Det innebär att han trots allt borde vara född i Östergötland - ett län där vi har både Falk och Uhrbom - vilka går i varandra (om jag fattat det hela rätt)genom flera giftemål.  
Trots detta så känns det inte rätt...
Jag har inte hittat någon Falk eller Uhrbom med namnet Anders född 1720.  
Eftersom det står i dödsboken att han var 86 år så förutsätter jag att åldern stämmer.
I alla hfl i Bro(AB) står det att han är född 1720 i Östergötland - men inte ett ord om var!
Detta innebär att jag har läst alla födslar i Östergötland under perioden 1719-1721 för att gardera mig - men inte funnit honom. Tyvärr är många av kyrkoböckerna i ganska risigt skick så jag kan ju ha missat nåt.
Det jag tycker är märkligt är att ingen verkar veta nåt om denna person vilket gör det ännu mer mystiskt....
 
Mvh
 
Thomas Ek