NULL Skriv ut sidan - Getåolyckan

Anbytarforum

Titel: Getåolyckan
Skrivet av: Maria Rådstam skrivet 2011-02-08, 15:57
Jag har nyligen forskat om Getåolyckan och dess offer. Tåget hade ha haft ca 175 passagerare när det lämnade stationen i Åby. 44 eller 45 personer har uppgetts som döda, men det är inte alla som kunnat identifieras. Arbetet med identifieringen tog flera veckor. De som var identifierade lades i kistor och 25 av dem begravdes här i Norrköping, på den plats där monumentet över dem står. Familjen Gunnars namn står med på monumentet. I den 16 kistan lades de kroppsdelar som inte kunde identifieras. Vid den här tiden var det helt nytt att identifiera kroppar via tandstatus, men det gjordes vid Getå-olyckan. Begravningen för offren hölls i Matteuskyrkan i Norrköping och det var Evert Evers (känd som bland annat psalmförfattare) som ledde begravningen.
 
Vad det gäller familjen Gunnars kan jag kanske hjälpa till lite. Alla tre var forfarande anmälda som saknade den 6 eller 8 e (ser inte om det är en 6a eller 8a) oktober. Det står om Klas Ludvig att han var banvaktsförman och på väg från Bankeberg där han bevistat en begravning efter hans bror som dött i spanska sjukan. (Norrköpings tidningar)
 
Vill du veta något speciellt är det bara att hojta till. Jag har kopior av alla tidningsartiklar som kom ut i samband med olyckan.