NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2008
Skrivet av: Maud Lindeberg skrivet 2008-07-27, 23:52
Hej igen!
 
Jag har tittat igenom hela den första husförhörslängden för Tjärstad (1800-1806) och de uppgifter jag hittat är dem jag angivit ovan. Jag kan förstås ha missat någon uppgift, eftersom husförhörslängden bitvis är rätt kluddrig.
 
Jag har också tittat lite speciellt på Skedevid i husförhörslängden och framför allt i mantalslängderna. Den äldsta husförhörslängden har mycket sparsamma uppgifter om grevefamiljens direkta manliga betjäning: taffeltäckaren Gadd, en kusk och en betjänt nämns. I mantalslängderna nämns lakejen Hellström åren 1801-1804; mantalslängderna är daterade från den 10/1 1801 till den 30/11 1803. Något förnamn nämns aldrig.
 
Att lakejen Hellström skulle vara far till Maria Gustava Hellström kunde ju ligga nära till hands.
 
Någon piga Sara Maja finns inte antecknad i mantalslängderna; däremot finns det en piga Sara åren 1801-1802 och två pigor Sara 1803. Året därpå (mtl 1805) finns ingen piga Sara alls antecknad (denna mantalslängd är daterad 10/10 1804).
 
Sara Maja nämns ju dock i husförhörslängden på två ställen, som nämnts ovan: Groveda och Skedevid, men är frånvarande 1804.
 
Man kan tänka sig att både Hellström och Sara Maja fick sparken från säteriet när det visade sig att hon var gravid.
 
Vad gäller Hellström så finns det också en familj Hellström i backstugan Nymålen i Tjärstad (sidan 274 i hfl). Där finns änkan M. Lisa Rudin med sonen Samuel Hellström (född 1764), gift med Stina Lisa Jonasdotter, deras två barn, samt dottern Sara (född 1785). Sara uppges ha flyttat till Håkantorp, där hon också återfinns som Sara Greta Hellström och sägs komma från Labbemåla och flytta till Törneviks ägor (om uppgiften inte gäller den föregående pigan - det är lite oklart), där hon dock inte kan återfinnas. Inte heller finns hon i Labbemåla.
 
Det är möjligt att lakejen Hellström har någon anknytning till denna familj.
 
Mvh, Maud