NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2008
Skrivet av: Maud Lindeberg skrivet 2008-07-24, 16:43
Hej!
 
Jag har nu tittat lite på Sara Maja Svensdotter och hittat följande (förutom det som står ovan, som jag letade rätt på innan jag visste att det försiggick en diskussion...)
 
Sara Maja Svensdotters flyttar ser ut som följer:
1793 Från Horn till Kögenäs i Vårdnäs
1795 från Kögenäs till Tjärstad
1796 från Tjärstad till Kögenäs
1797 från Kögenäs till Oppeby
1798 från Stjärnviks säteri i Oppeby till Tjärstad, där hon först var piga i Groveda (AI:1 s 95) och sedan tjänade i Skedevid (AI:1, s 117). Här är hon skriven som pigan Sara Maja Flodman, med den i sammanhanget mycket intressanta noteringen abs. 1804 - hon var alltså frånvarande just det år som Maria Gustava föddes.
1807 från Tjärstad till Godegård
1808 från Godegård till Brokind i Vårdnäs
 
Barnet dyker bara upp från ingenstans och är som sagts ovan antecknat som oäkta i hfl. Fortfarande 1819 konfirmeras hon som Maja Gustava i Brokind, med en lucka för patronymikon (DI:1, sidan 93 i SVAR).
 
När hon gifte sig anges inspektorn C. Kindlund i Brokind vara god man åt henne. Jag vet inte om man skulle kunna hitta något där, via småprotokollen? Vad tror ni andra?
 
Hon är ju säkerligen född oäkta, trots att mamman kallas jungfru med en viss respekt istället för kvinnfolk eller dylikt, vilket kanske betyder att pappan hade en viss status. Barnet borde ha kommit till på Skedevid, så det kanske kan löna sig att skärskåda dem som var skrivna där.
 
Jag har också letat på alla möjliga och omöjliga ställen efter både mors och dotters födelsenotiser, men inte hittat något. Kanske de inte ens är födda i Östergötland? Uppgifterna om var och när de är födda stämmer ju inte alls.
 
Mvh, Maud