NULL Skriv ut sidan - Östra Harg

Anbytarforum

Titel: Östra Harg
Skrivet av: Margareta Gullström-Linder skrivet 2016-01-10, 19:21
Christina Johansson o Britt-Marie Waller, ni är ju suveräna!!!!!  Jag vågar ju inte riktigt tro på mej själv när namnen ändras sådär Jan Jaen Johan Johannes... När jag inte känner till orterna heller. Hade det varit i Sunne t.ex där jag är mer bekant med platserna då kan jag ju mer hänga med liksom.
Jag är er evigt Tacksam!!!
Jo Maria Erlandsdotter är född 1799-09-05 i Näsby. Hon blir gift med Jöns Salomonsson född 1799 i Vreta Kloster. Så står om deras dotter Anna Maja Jönsdotter född 1803-03-14 i Rystad AI:9 s. 250 en not om Till Erlandsgård. Så jag har letat Erlandsgård som besatt.... Vad som menas med det? Är det föräldragården? Var den speciell på något sätt eller?
Hittade det här när jag googlade;
 Erlandsgarden, ägare av gården var Anders Samuelsson, gårdens areal var 1/4 mt .
Boningshusets bottenvåning hade 4 rum och kök . Övervåningen hade 3 oinredda kammare
med rappade väggar . Erlandsgården hade det största boningshuset av de utflyttade gårdarna i
Swem. Troligtvis beboddes huset av två hushåll, att en familj hade dessa utrymmen är inte
troligt . Boningshuset och en bod hade tegeltak och alla husen var rödfärgade. Att husen var
rödfärgade och hade tegeltak var ovanligt vid tiden för laga skifte i Swem. Min teori är att
boningshuset var relativt nybyggt, det var ett för byn stort hus med tegeltak och rödfärgad
ytterpanel. Uthusen hade i samband med boningshuset blivit rödfärgade .
En bod låg norr om boningshuset, boden var inredd till 3 rum med spannmålsloft och hade gott
torvtak Söder om boningshuset låg en byggnad som var inredd till täljbod och vagnshus, även
den byggnaden hade gott torvtak. Ladugården var inredd till stall, fähus och 4 foderlador med
loge. Byggnaden hade halmtak . Ladugården var indelad i sju olika funktionsdelar, vilket var
mer än på de andra gårdarna . Det går inte att utläsa något om ytan på de olika delarna . På
gården fanns även två svinhus och ett hemlighetshus . Hela gården bestod av sju byggnader .
Gården flyttade från Swem by som den blev ålagd vid laga skifte .
 
Erlandsgården flyttade från byn. Gården har tillhört släkten sedan början av 1800-talet.21
Huvudbyggnaden var av trä och byggd omkring år 1800 . Byggnaden bestod av två lägenheter
och innehöll 4 rum, 2 hallar, 2 kök och källare . Huset moderniserades på 1920-talet, det var
troligtvis då huset fick rappade ytterväggar i en ljus kulör som bilder visar från år 1949 .22
Byggnaden var en dubbelradstuga i en våning samt en frontespisvåning och vind . Formen
representerade höjdpunkten av vad bondeklassen uppnådde under 1800-talet 23 Detta kom för
böndernas del, till uttryck bara i Östergötland och Södermanland. Byggnaden hade en
utbyggnad på gaveln med separat ingång och brutet tak .
Enligt Länsstyrelsens inventering från år 1996, finns huvudbyggnaden, två uthus och en
ladugård i samlad placering kvar på gården .
Å fadern hette ju Salomonsson... är det någon koppling där?
Åter igen Tusen Tack för hjälpen!!
Vänlig hälsning,
Margareta