NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2010
Skrivet av: John Sidén skrivet 2009-07-02, 19:01
Hej!
Det här blir jag inte klok på så här får jag be om hjälp:  
Christina Maria föddes 1836-07-22 på Bankaby ägor i Ödeshög. I kolumnen för föräldrar står: Lifgrenadjer Enkan Sara Gretha Lång på Bankaby egor. Kyrkotagen 1837 den 29 januari för Carl Hjelms hustru, som afliden är (?) enligt förening (?) med hans arfvingar af den 23 januari 1837. (Ödeshög C:3 fol 286). Så långt förstår jag att livgrenadjäränkan Sara Greta Lång är mor till Christina Maria, jag hittar också henne tillsammans med Christina Maria och hennes barn i hennes tidigare gifte bosatta på Bankaby ägor. Men vem är Carl Hjelm och var bodde han? Tydligen är han far till Christina Maria, hon uppges i senare kyrkoböcker ibland heta Carlsdotter Hjelm. Är det han som är död före den 23 januari 1837 men levde i oktober-november 1835 eftersom Christina Maria blev till ungefär då? Var avled han? Inte i Ödeshög och inte i Stora Åby enligt dödböckerna för dessa församlingar. Eller lever han också efter 1837 och i så fall, var finns han då? Sara Greta har jag kunnat följa vidare åtminstone fram till 1860 då hon flyttade till Ödeshög från Bäcks ägor i Stora Åby (Stora Åby AI:11 fol 68). Tacksam för all hjälp jag kan få.  
Med vänlig hälsning  
John