NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-06
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2003-01-03, 18:21
Kan Adam Teboms son Petter vara min ana Petter Adamsson? Jag har tidigare gjort ett upprop under Kumla, men finner nu att Adam Tebom flyttat till Ödeshög. Min Petter Adamsson är född i Kumla 1760 och den enda tänkbara Adam jag hittar i Kumla vid den aktuella tiden är trädgårdsmästaren vid Sjötuna Adam Tebom som får en son kallad Petter 1763. Såväl Adam som hans hustru Cecilia Persdotter avlider 1793 i Ödeshög, gårdsnamnet lyckas jag inte tyda.  
Min Petter Adamsson flyttar från Ödeshög till Pickatorp i Rök 1792 där han blir dräng. Han gifter sig i Rök 1793 med en piga Stina Persdotter från Sättra. Samma år får de sonen Petter.  Uppgifterna har jag från vigselnotis och från födelsenotisen för sonen Petter. Däremot kan jag inte finna någon Stina (eller Anna Stina) Persdotter i Sättra vid den här tiden i husförhörslängden och inte heller kan jag finna paret i Rök efter vigsel/födelse. Däremot finns Adam Teboms bror trädgårdsmästaren Lars Tebom i  Sättra.
Det är naturligtvis synnerligen osäkert att min Petter Adamsson skulle vara son till Adam Tebom. Han borde ju tagit sig efternamnet Tebom. Men de geografiska uppgifterna stämmer rätt bra liksom tiden. Är det någon som har uppgifter som kan hjälpa mig få klarhet?
Mvh
Inga