NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2010
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2010-03-01, 21:00
Jag letar uppgifter om Lars Persson och Maria Månsdotter i Älvestad. De får barnen Oluf och Lars 1746 och bor då på Presttorp, Catharina 1748, Maria 1751 (och har då flyttat till M---torp, jag kan inte läsa ut gårdsnamnet), 1753 får de dottern Anna och bor då på Kiölja. Sen hittar jag inte födelselängder i Älvestad. Det är möjligt att det finns senare längder, men jag har inte funnit dem i kyrkoboken, som verkar minst sagt rörig. Men efter vad jag förstår i Älvestads flyttlängd så finns Lars Persson kvar i socknen fortfarande 1757 på rusthållet Backagården under Kiölja. Sen lyckas jag inte hitta paret. Jag har inte funnit dem vigda i Älvestad. Lars Persson är bror till Erik Persson, Lilla Berga i Klockrike och är god man för de omyndiga barnen när Erik och hans hustru Maria Svensdotter avlider 1765 resp 1766. Då står det att Lars Persson bor på Heljorp, men i Vallerstad har jag hittills inte kunnat spåra honom eller hustrun. Min avsikt är att få fram var Lars och hans bror är födda och deras föräldrar. Erik Persson är född 1718 och under den perioden saknas födelselängden i Klockrike. På Lilla Berga finns flera Perssöner, men jag har inte kunnat lista ut hur de är släkt.  
Ge mig en ledtråd!!!
MVH
Inga