NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010
Skrivet av: Kjell Gärme skrivet 2010-02-11, 12:08
Jag fick ett mailsvar från en läsare av Anbytarforum, Ove Olsson i Rimforsa. Det innehåller många intressanta uppgifter som jag gärna vill dela med mej till andra på AF.
 
 
Jag såg din fråga om Ljungsbobarnen i Anbytarforum men jag har inget Användarkonto där så jag meddelar dig på detta sätt i stället.
 
För många år sedan såg jag också notisen i dödboken och  jag undersökte denna tragiska händelse lite mera.
 
Fann då att Ove Hassler skrivit i sin bok Öschötar- Guskelöv om familjen i Ljungsbo:
 
Torparen Lars Fagerström och hans hustru Anna Charlotta Håkansdotter hade 8 barn,
 
av vilka 7 var blindfödda. Äldste sonen hade normal syn och arbetade som dräng på Örsätters gästgivaregård.
 
Redan innan Clara Sofias död hade olyckan drabbat familjen. En morgon i maj var fadern borta för att fiska och modern ute för att leta nässlor. Modern upptäckte då att deras hus stod i ljusan låga och skyndade hem. Hon räddade somliga av barnen men två blevo kvar
 
År 1858 gick Mathilda 18 och Carl Johan 13 den långa vägen från Ljungsbo till Stockholm.
 
De hade fått höra att det i Stockholm skulle finnas en läkare som kunde giva blinda sin syn.
 
När de kom till Norrköping var där marknad och ett brusande nöjesliv. Här sjöng Mathilda visor till sin fiol och skaffade sig en liten reskassa för den fortsatta vandringen.
 
I Stockholm gick det sämre. Läkaren konstaterade att blindheten var medfödd och tyvärr av den svåra art, att den icke kunde botas.
 
Barnen tvingades därför återvända till hemmet.
 
Efter domen vid Fillinge tingsrätt återvände Mathilda till hemmet och hjälpte modern med de mindre syskonen. Carl Johan intogs på Vadstena hospital där han fick stanna i sju år.
 
/Kjell på Rickardsgården