NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2014
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2013-11-12, 12:51
Hej Lars
 
Det är inte mycket jag vet om syskonskaran, men detta vet jag:
 
Maria flyttade i början av 1790-talet från Dörhult till Ekeby
 
Anders flyttade i början av 1790-talet från Dörhult till Rävtomta, och sedan vidare till Ekeby.
 
Per flyttade, liksom sina yngre syskon, med föräldrarna 1794 från Dörhult till Åbo på Tuddebo ägor. Därifrån flyttade även han sedan till Ekeby socken.
 
Katarina flyttade från Åbo, Tuddebo, i slutet av 1790-talet till Västra Harg.
1811 bodde hon som piga i Lilla Skonberga, Normlösa, då hon 31/5 1811 fick uä sonen Per Johan. Någon far till honom nämns inte i födelseboken i Normlösa, eller i andra källor jag tittat.
Efter sonens födelse flyttade hon 1812 hem till sin far i Åbo, där hon och sonen bodde till 1823. Då flyttade hon till Mjölby. Samtidigt flyttade sonen till Sveden i Västra Harg och kallas i Västra Harg AI:8, pag 33, maskinpag 68 för Per Johan Persson. Efter en kort tid i Mjölby återvände han till Sveden 1831 som livgrenadjärsdräng. 1832 antogs han som livgrenadjär för No 69 Torpa Norrmellangård i Normlösa.
 
Om Sven vet jag inget efter att han flyttade med föräldrarna till Åbo, Tuddebo, på grund av en lucka i Åsbo hfl mellan 1799 och 1806. Under den tiden flyttade han, oklart vart.
 
Kristina kallas tidigt för veneriskt sjuk i hfl. 1818 flyttade hon från fadern i Åbo till Dörhults ägor. 1825 24/10 flyttade hon från Åsbo till Rinna, men där saknas inflyttningslängd.
 
Det är vad jag vet om syskonen. Skulle du kunna fylla i lite uppgifter om hur Anders hamnade i Vallerstad och om hans familj vore jag tacksam.
 
Mvh/