NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2012-08-29, 20:47
Hej Christian
 
Eftersom du redan funnit vigseln mellan Måns Börjesson och Ingeborg Håkansdotter så kan jag istället komplettera med första hustrun, Bengta Jonsdotters, död som inträffade 1679 bg 15/3 tillsammans med ett barn till Måns. Det kan tyda på att hon dog i barnsäng.
Måns och Bengta hade minst två barn tillsammans:
Erik född 1672 (beräknat, födelsebok saknas), död 1733 bg 3/5 i Ryd, Åsbo
Kerstin född 1677 dp 11/2 i Förmo.
 
Måns döpte ju för övrigt sin äldsta dotter i andra giftet till just Bengta efter sin första hustru, helt enligt tidens namngivningssed.
 
Apropå det du berättar om Ingeborg i Bosmark kan jag meddela att under samma tid som hon förekommer som dopvittne på 1670- och 80-talen, bor även en Erik i Bosmark. Som av en händelse är han dopvittne när Måns och Ingeborg i Förmo får sin andra son Jon 1682, dp 30/7 (den förste dog). Erik och Ingeborg i Bosmark var gifta med varandra, vilket bekräftas i födelseboken 5/12 1690 då ”Erichz hust. Ingeborgh i Boßmark” var dopvittne och man vågar kanske dra slutsatsen att en av dem var besläktad med Måns Börjesson eller Ingeborg Håkansdotter.
 
Erik i Bosmark är troligtvis identisk med Erik Andersson i Norra Bosmark, dopvittne 23/2 1696 tillsammans med Gudmund Håkansson i Bötinge! Och nu uppstår ett problem, som gör att jag blir osäker på om Måns Börjessons hustru Ingeborg Håkansdotter är dotter från Bötinge.
 
I vigselboken den 9/11 1673 noteras nämligen att Erik Andersson i Bosmark gifter sig med Ingeborg Håkansdotter från Bötinge!
 
Detta väcker fler nya frågor än det ger svar. Kanske var Erik Anderssons och Måns Börjessons hustrur systrar- Det var ju inte helt ovanligt att två syskon fick samma namn även om båda levde, uppkallade efter var sin bortgången släkting.
 
Roligt att se att du funnit patronymikon för Börje i Förmo förresten. Den uppgiften hade jag inte sett tidigare. Däremot har jag inget svar på om Måns Bryngelsson kan vara hans far, även om en del kanske talar för den saken.
 
Mvh/