NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-08-29, 08:55
Hej igen,
 
Som tillägg kan jag nämna att jag hittat vigseln mellan Måns i Förmo och Ingeborg Håkansdotter. De gifte sig den 26 oktober 1679 (C:1 s 87).
 
Den 30 mars 1680 föds deras son Joen i Förmo. Dopvittnen var bl a en Gudmund Håkansson och en Ingri Håkansdotter (och en hustru Ingeborg i Bosmark)..
 
Den 30 juni 1684 föds så deras son Anders (!). Dopvittne var bl a hustru Ingeborg i Bosmark.
 
Det verkar väl således som att denne Anders är min ana, far till Börje Andersson (född år 1719, se inlägg ovan), och att hans föräldrar mycket riktigt var Måns Börjesson och Ingeborg Håkansdotter?
 
Kul!
 
Det verkar också som att min teori om att Ingeborg Håkansdotter kom från Bötinge kan stämma.  
 
I 1683 års mantalslängd noteras nämligen Håkan med hustru och sonen Gudmund (!) för Bötinge - rimligen densamme som dopvittnet år 1680.
 
Alla uppgifter om Håkan Börjesson och Margareta Månsdotter i Bötinge skulle därför tas emot med största tacksamhet!
 
Jag fann förresten även, i 1653 års mantalslängd, att Börje i Förmo hette Månsson i efternamn. Han noteras för Förmo tillsammans med en Måns Bryngelsson.
 
Finns det någon Åsboforskare som känner till om denne Måns Bryngelsson var Börjes far?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson