NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2013
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2011-07-29, 15:55
Hej Christian
 
Jag tog del av ditt och Vincents resonemang redan då de fördes för några veckor sedan. Men eftersom det är semestertider och jag inte haft någon tillförlitlig uppkoppling på landet har det här svaret fått vänta på att skrivas. Kontentan är dock att jag tror att Anders Månsson inte var son till Måns Hemmingsson, utan till Måns Börjesson och Ingeborg Håkansdotter i Förmo.  
 
Den slutsatsen bygger jag på genomgång av födelseboken i Åsbo 1700-1720 samt dopvittnesanalyser både av vilka som bevittnade Anders Månssons barns dop, och vilka han själv var dopvittne för. Det är också talande att namnet Hemming inte förekommer alls bland Anders Månssons barn. Det borde det ha gjort om han varit son till Måns Hemmingsson, enligt tidens namngivningsregler.
Däremot finns troligen både Anders farfars (Börje) och morfars (Håkan) namn, liksom de troliga föräldrarnas (Måns och Ingeborg) namn, bland namnen på hans egna barn.  
 
Något slutligt bevis för att min slutsats är riktig kan jag inte presentera. Men det kanske någon annan av de flitiga Åsboforskarna kan bidra med.
 
Slutligen bara några noteringar om Anders hustru. Hennes namn avslöjas inte i födelseboken då hennes fyra äldsta barn föddes.  
Först i samband med att din ana, Börje Andersson, föddes 1719 nämns moderns namn, Ingeborg Björnsdotter. Namnet återkommer sedan i födelseboken då Börjes båda yngsta systrar, Maria och Brita, föddes 1721 och 1728. Ingeborg Björnsdotter avled 1749 i en uppgiven ålder av 61 år, och hon ska alltså ha varit född omkring 1688. Jag kan inte hitta henne i Åsbos födelsebok.
 
Hon nämns troligen som (pigan) Ingeborg i Kårby då hon var dopvittne 23/1 1710 och 22/6 1712. Anders Månsson själv var bonde i Kårby då han var dopvittne 19/10 1712. Troligen gifte de sig alltså någon gång mellan den 22 juni och 19 oktober 1712. Det stöds också av det faktum att deras första barn döptes den 26 juli 1713. Men de återfinns inte i Åsbos vigselbok. Den är mycket ofullständig under perioden 1700-1718.
 
Mvh/
 
 
P.S.
 
Den 26 december 1710 förekommer (drängen) Anders i Fÿrmo som dopvittne. Det skulle kunna vara Anders Månsson, om min teori om att han kom från Förmo stämmer.
D.S.