NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-30
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2006-06-11, 19:23
Hej Stefan och Carl-Fredrik,
 
Och stort tack för era inlägg.
 
Visst dog Bengta Larsdotter år 1750 och inget annat. Rörde visst till det där i min iver. Har också i hast skrivit fel på Jon Anderssons omgifte med Elisabet, deras vigsel ägde rätteligen rum 1703-08-28 (Åsbo C:1 s 348).
 
Stort tack, Carl-Fredrik, för klargörandet rörande gåvorna till kyrkan. Jag såg nu även att Thore i Skvathult och Jon i Björke skänker pengar till kyrkan år 1640, utan angivande av något ändamål.
 
Beträffande Dordi, så tycker jag mig i 1658 års mantalslängd (s 30) under Sandvik kunna läsa Dordie från Hogsta (=Hogstad?). Är det i sådant fall i Hogstad som vi ska söka våra Dordis ursprung? Eller har jag läst fel?
 
Detta med Lasse Thoresson var ju jättespännande! Det skulle ju passa som hand i handske att han år 1647 bor hos fadern i Skvathult, och sedan dyker upp som måg i Kvarnkulla år 1649. Detta förutsätter förstås att denne Lasse T inte finns kvar i roterings- och utskrivningslängderna för Skvathult efter år 1649...
 
Finns det någon som känner till hur det förhåller sig med den saken?
 
Och hur förhåller sig Thores hustru Anna i Skvathult, som enligt Henrik Mosén ska ha varit dotter till Jon Jonsson i Näsby, till den h. Karin i Skvathult som är dopvittne till Ingevalds barn år 1640 (Åsbo C:1 s 94)? Eller står det månne Anna och inte Karin...
 
Med vänliga och nyfikna hälsningar,
 
Christian J