NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-28
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-09-07, 18:54
Hej Berit
 
Om Nils Jonsson vet jag ingenting. Men Kerstin Persdotter var född i Södra Kvisslehult som dotter till unga änkan Britta. Hon var densamma som pigan Brita Jonsdotter i Södra Kvisslehult som gifte sig 11/10 1752 i Åsbo med drängen Petter Persson från Ersbo i Ekeby socken. Äktenskapet blev dock kortvarigt eftersom maken dog redan innan deras dotter Kerstin föddes den 21 juli 1753. Paret står skrivna i Ersbo på Övre Andersbo ägor i Ekeby socken enl. mtl 1753, som alltså skrevs på hösten 1752 då Per fortfarande levde. Han bör ha dött under våren 1753, men om det finns ingen kyrkobokföring i Ekeby som kan berätta. Allt brann 1760!
Dottern föddes alltså hemma hos morföräldrarna i Södra Kvisslehult, dit änkan flyttat tillbaka efter makens död. Hon gifte också om sig den 13/11 1763 med torparen Jon Nilsson i Stierntorpet, Åsbo och fick fem barn i det äktenskapet. Dock var det ingen av dem som överlevde sin mor. Så här står det i dödboken för Åsbo 1773:
 
Dec. d. 10 Brita Jonsdotter, Jon Nilssons hustru i Stierntorpet, som lefvat 50 år, 7 weckor och 2 dygn; Hon med tre små barn lades alla i en graf och jordfästes d. 15 Decembris. Alla afled i den gångbara Rödsoten.
Herre lär oss betänka att vi dö måste!!!
 
Brita Jonsdotters förfäder är också delvis kända för mig. I antavleform ser informationen ut så här (alla uppgifter hämtade ur resp. kyrkobok, om inget annat anges:
 
PROBAND

1 Brita Jonsdotter, f 19/10 1723 i Södra Kvisslehult, Åsbo, död 10/12 1773 i Stierntorpet, Åsbo. Gift 1o 11/10 1752 med Petter Persson från Ersbo u Övre Andersbo, Ekeby. Torpare. Han dog före 21/7 1753.
 
*** Generation I ***

2 Jon Larsson, f 1687 dp 6/2 i Södra Kvisslehult, Åsbo, död där 28/8 1753. Bonde i Södra Kvisslehult.
Gift 1717 (inget datum i vigselboken) med
3 Sara Hansdotter, f 1697 dp 19/12 på Kårarps ägor, Åsbo, död 25/4 1764 i Södra Kvisslehult, Åsbo
 
*** Generation II ***

4 Lars Jonsson, f 165(7), död 1734 bg 8/12 i Södra Kvisslehult, Åsbo (77 åhr gl.). Bonde i Södra Kvisslehult.
Gift 1685 [kyrä] med
5 Bengta Persdotter, f 166(6), död 29/1 1747 i Södra Kvisslehult, Åsbo (war 80 åhr, 4 månader och några dygn gammal).
 
6 Hans Grönberg, död 25/5 1706 [GMR]. Ryttare för Kårarp, Åsbo.
 
Varför vet jag nu detta om dessa personer. Jo, Jon Larsson och Sara Hansdotter är min ff ff ff morföräldrar. Deras dotter Kerstin, Britas två år yngre syster, är min ana! Från samma syskonskara härstammar också bl.a. Mari-Ann Olsson, kvinnan bakom storverket att ha skrivit av Östergötlands SAMTLIGA bouppteckningsingresser, ett arbete som finns att studera bl.a. på Landsarkivet i Vadstena och hos ÖGF i Gamla Linköping.
 
Eftersom jag försöker hålla koll på släkten även framåt i tiden så vore det mycket roligt om du ville ge mig lite mer uppgifter om Kerstin Persdotter, hennes make och deras ättlingar. Skicka gärna ett e-brev om saken! Så kan du, om du vill, få motsvarande uppgifter på min gren av släktträdet.
 
Mvh/ Hans