NULL Skriv ut sidan - Åsbo

Anbytarforum

Titel: Åsbo
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2014-08-26, 00:56
Hej Bo,
 
Tack för den upplysningen. Att han kallas  ”Laurentii” stärker väl teorin om att Lars Forselius var hans son.
 
Intressant att Per nämns som död 1712 i herdaminnet, med tanke på att han minst tre gånger år 1713 uppträder som dopvittne i Åsbo  
den 8 februari för Nils Nilssons barn i Ingesmålen;
den 26 april för Gustav Nilssons barn i Hogården;  
och den 7 juni för Anders Gustavssons barn i Äng;
 
Tyvärr föreligger ju en lucka i dödboken mellan 1707 och 1717 vilket göra att hans död inte finns antecknad där, men den 24 juli 1715 föds kaplanen Per Jerelius barn i Pålsbo, vilket torde vara Per Forselius efterträdare. Det stöds också av att Per Forselius och hustrun är noterade i mantalslängden 1713, men i 1714 års längd är ”Comminister Hr Pehr Forselij Enkia” skriven i Pålsbo. I mtl 1715 skrivs ”Comminist. Hr Petrus Gerell och h:o” i Pålsbo, och i marginalen är antecknat att ”Forselij Enk:a är nu boende i Link. Lähn.”
Vi kan alltså konstatera att herdaminnet har fel beträffande Per Forselius dödsår, vilket inte är 1712 utan sannolikt 1713.
 
Jerelius var väl son till Birger Jerelius, eller Birgerus Jonæ Mariæstadius, som jag funnit följande om på en finsk hemsida  [www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=681]
 
”Henkilötiedot
1648/49 Birger Jerelius Birgerus Jonæ, Mariæstadius 681. Vht luult.: Mariestadin superintendentti, FM Jonas Oriensulanus (Jonas Nicolai, yo mm. Rostockissa 1598, ? 1646) ja Margareta Birgersdotter. Ylioppilas Uppsalassa 12.3.1643 Byrgerus Jonæ Mariæstad. Ylioppilas Turussa 1648/49 Ierelius Bergerus Jonæ _ 34. Vihitty papiksi Linköpingin hiippakunnassa 15.4.1652. - Hycklingen komministeri Hornissa 1657. ? hukkui Hycklingessä 25.12.1675.
Pso: Margareta Hjort (? 1706).”
 
Mina obefintliga finska kunskaper får mig att tolka det som att Jerelius har kopplingar till bland annat Rostock, Uppsala och Torun. Om Forselius efterträdare har sådan bakgrund kanske även Per Forselius hade studerat utomlands eftersom du inte funnit honom i vare sig Uppsala eller Lund?
 
Mvh/