NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27.5.2001
Skrivet av: Barbro Behrendtz skrivet 1999-12-17, 22:02
Hej Gun-Britt!
Den Nils som föddes 21/5 i Yxnerum är inte son till någon Christiern, det är klockaren Erik Anderssons son. Jag har dock en del material som kanske kan ge uppgifter för vidare sökning. I mitt arbete att kartlägga Gärdserum socken har jag träffat på en Sven Christiernsson gift 1762 med Kerstin Håkansdotter. De är bosatta i Halsebo, Gärdserum under åren 1762-1784 och får 7 barn bl.a. dottern Sofia 1784. Hon avlider 1856 i Grebo socken och i dödboken är antecknat att hennes far var Sven Christiernsson Halling.
 
I Yxnerum socken finns från ca 1751 Kusken Christiern Halling gift med Maria Andersdotter bosatta i Salvedal (där Nils Christiernsson senare är bonde). Christiern Halling avlider i Ramshäll, Yxnerum 1766 18/1, 71 år gammal.  
Det finns också 3 troliga bröder Anders, Sven och Nils med patronymikon Christiernsson som är dopvittne till varandras barn vid ett flertal tillfällen: Anders född ca 1720 (han är också dopvittne som ogift bosatt i Salvedal och tillsammans med Christiern Halling år 1751) som gift bosatt först i Yxnerum och senare i Björsäter, Sven född okänt årtal bosatt i Halsebo, Gärdserum och Nils född ca 1741 (nämnd ovan).  
Jag har dock inte funnit var dessa 3 är födda eller i vilken socken Christiern varit bosatt innan Yxnerumstiden.
 
I Yxnerum socken finns ett par personer ytterligare med namnet Halling men om de har samband med Christiern Halling vet jag inte. Dels är det en Inspektor Carl Halling nämnd som dopvittne och bosatt bl a i Gobo och Borkhult. Han har dessutom en son som avlider 2 månader gammal 1740 och anges vara född i Husby sn. Det finns också en spiksmed Bengt Christiernsson Lind i Borkhult, död (begraven) 1747 20/9, 44 år gammal.