NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2013-07-19, 16:34
När Jonas Pehrssons barn föds står det genomgående Tallen som födelseplats. Dock har jag sett vid andra tillfällen att denna plats skrivs som Talla ibland (östgötsk dialekt).  
 
Denna bild är från C:2 V Ny s 315 1747, man kan där jämföra orden Tullhagen överst, Falck och längst ner dopvittnet hustru Kerstin Larsdotter i Talla.
 
Jag har inte sett någon Kerstin/Stina Johansdotter i Tallen som dopvittne, det finns vid några tillfällen noterat att hustru Kerstin vid Tallen är dopvittne, 1741-09-27 (C:1 s 432) och 1750-03-11 (C:2 s 325). Det är ju inte säkert att notisen i dödsboken för Anders Jonsson stämmer, att modern heter Johansdotter. Jag har inte hittat någon vigsel för Jonas Persson och Stina/Kerstin i V Ny, Kristberg och Godegård.
 
Anna Ingvaldsdotter är inte född i Kristberg som står i hfl Rösjötorp, Godegård utan i Västra Ny. 1743-09-19 Södra Skattlyckan, Ingevald Månssons dotter (C:1 V Ny s 438). I hfl AI:1 Godegård, Rösjötorp s 128 så finns Ingevald och Maria utan barn och med en anteckning till Ny sn. Jag ser att två uppgiftslämnare på Disbyt har angivit henne född 1743 i Kristberg, men detta är alltså inte korrekt.
 
När Daniel Jonssons och Anna Ingevaldsdotters barn döps i Godegård så är dessa personer dopvittnen:
 
1765-05-24 Jonas - Måns Månsson och h Lisa Månsdotter i Bastebol (Kristberg), dr Petter Jonsson i Tallen, p Maria Månsdotter i Rösjötorp.
1768-05-25 Peter - Mäster Lars Johansson i DeGeersfors, dr Peter Johansson i Folkhult, p Maja Persdotter ibm.
1772-08-14 Anders - Nils Persson och h Greta Johansdotter i Brahus, Kristbergs sn, dr Peter Eliasson och pig Sara Andersdotter i Rösjötorp.
1774-02-07 Anna Christina - Petter Jonsson och h Catharina Isaksdotter i Tallen, V Ny sn, dr Gabriel Jo/a/nsson i Brahus, p Anna Jonsdotter i Rösjötorp.
1781-12-25 Daniel - Gabriel Jansson i Brahus och Kristbergs sn, dr Jonas Gabrielsson i Folkhult, h Maria Andersdotter i Brahus, p Cajsa Nilsdotter i Rösjötorp.
1785-09-24 Magnus - Anders Nilsson i Grindtorp och Kristbergs sn, dr Hans Hansson i Talla och V Ny sn, h Ingrid Andersdotter i Grindtorpet och pig Cajsa Nilsdotter i Rösjötorp.
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2013-07-19 16:36)