NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2008
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2007-02-26, 18:00
Hej Kerstin!
 
Kinda häradsrätt har bouppteckningar från 1738 och framåt. Och Mari-Anne Olssons förnämliga bouppteckningsingresser finns i bl.a. Vadstena Landsarkiv och på Stifts- och Landsbiblioteket, Linköping. Dock finns det luckor i materialet och i synnerhet vad beträffar de äldre bouppteckningarna får man räkna med att alla inte är bevarade.
 
Det finns dessutom en bevarad husförhörslängd från tiden före branden 1851; nämligen Horn AI:1 1805-1810. Dock är den inte helt komplett; några sidor fattas, och jag har nästan för mig att bl.a. Jonsbo fattas. Men jag är inte helt säker, så kolla!
 
Du skriver ovan att du sökt efter Anna Stinas föräldrarna som faddrar vid dop men förgäves. Men att de inte finns med behöver inte nödvändigtvis innebära att de är avlidna. I Kinda härad var det nämligen oerhört ovanligt att far- eller morföräldrar var faddrar till sina barnbarn. Jag kan knappast påminna mig att jag har sett detta överhuvudtaget. Skicket förekommer däremot sporadiskt i Göstrings och Ydre härader och blir relativt vanligt när man kommer söder om Smålandgränsen. Här går definitivt en kulturgräns, som visar sig vad beträffar flera fenomen. I Kinda börjar man t.ex. sporadiskt att uppkalla även levande far- och morföräldrar redan vid slutet av 1600-talet. Så icke i Göstring eller Ydre, där man mer eller mindre kan dra slutsatser om när personer har dött, utifrån att ett barnbarn har uppkallats efter dem.