NULL Skriv ut sidan - Västerlösa

Anbytarforum

Titel: Västerlösa
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2016-01-04, 20:26
Hej Tommy!
 
Jo, den volymen finns på landsarkivet i Vadstena. Den verkar inte vara scannad av SVAR eller fotad av ArkivDigital.
 
Det här är vad jag lagt in på datorn (min avskrift/regest från jag vet inte när):
 
Ur Vifolka härads domböcker [AIIa:2]:
 
1763st6ub, 31/5, s 225-228
 
Ingavs ett köpebrev... att vi med moget betänkande... till ärlig och beskedlig danneman Jöns Bryngelsson all vår ärftliga fädernes och mödernes lott uti sk.ht Gagnorp ½ hemman i Vifolka hd och Östra Tollstad sn, för vilka våra arvslotter vi erhållit:
 
- Pär Jönsson i Alorp och Karin Bryngelsdotter den 7 aug 1748 bekommit för vårt fäderne 200 dr kmt
- Pähr Jonsson i Mogesta och Ingrid Bryngelsdotter likaledes den 21 dec 1748 200 dr kmt
- Nils Olofsson i Ståckeby och Kierstin Bryngelsdotter likaledes för fädernet den 3 jan 1749 200 dr kmt
- Carl Bryngelsson den 16 april 1759 bekommit 1500 dr kmt
- Anna Bryngelsdotter likaledes på berörda den 16 april bekommit 500 dr kmt
- och slutligen haver alla Carl Bryngelsson, Anna, Kierstin och Karin Bryngelsdottrar, samt Pär Jonsson och Per Jonsson den 2 jan detta år för hela vårt möderne uti Gagnorp bekommit av vår broder och svåger Jöns Bryngelsson 1200 dr kmt, så att hela köpesumman för fäderne och möderne uti berörda gård är 3800 dr kmt...
 
Underteckant Gagnarp den 26 maj 1763 av Karl Bryngelsson i Hydinge, Anna Bryngelsdotter i  
Nederberg, Per Jonsson, Ingrid Bryngelsdotter i Mogesta, Pär Jonsson i Alorp Karin  
Bryngelsdotter, Kierstin Bryngelsdotter i Ståckeby...
 
Som vittnen underskriva Nils Larsson i Fiestad nämndeman Samuel Ahlström ryttare för Alorp och Sjögestad sn, Jonas Persson i Viby, Petter Askan ryttare för Hyppinge och Sya sn...
 
I anledning varav 5/6 delar uti halva skattehemmanet Gagnorp uppbjöds emot 3800 dr kmt för Jöns Bryngelsson och dess hustru, 1 ggn.