NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-19
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-01-21, 02:36
Hej igen Bo!
Anledningen till att jag vände mig hit var(vilket du antagligen förstod)naturligtvis med anledning av Nikolaus tagna namn Vålsberg, vilket mycket väl kan tolkas som Vårdsberg. Å andra sidan kanske han konstruerade namnet med hjälp av både sockennamnet Vål(snäs) och namnet på gården (Skillberga, Fiälla eller Pukeberg?).  
Med hjälp av de digitaliserade avskrifterna av mantalslängderna försöker jag nu koka fram tänkbara rusthållare i Vålnäs, men det är sannerligen inte lätt när man har med så vanliga namn som Nils och Lars att göra. När Nils skrevs in i gymnasiet bör han väl ha varit ointressant som skattesubjekt och saknas därför i längderna (var det inte först vid 18-årsåldern de fördes in?). Om alla antaganden om brödraskapet bör väl föräldrarna dölja sig i 1714 års mantalslängd.  
 
När du säger sannolikare socknar - ser du det då sannolikt av något annat skäl än den geografin?  
 
Kanske ska diskussionen nu återbördas till Vårdnäs, men jag om det ändå skulle finnas något band till Vårdsberg hoppas jag på ett svar.  
Det finns för övrigt möjligtvis inte någon gård eller torp i Vårdsberg med ordet lund i något led? Min gamla generalstabskarta tiger om detta.
 
Med vänliga hälsningar
 
Lars Norrby (Ekstadius!)